haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -
Hud och Hår Övervikt Sjukdomar Social hälsa Ayurveda Test


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Hud och Hår

744491_75527102.jpgHuden och håret signalerar ofta hur du mår!

Obalanser vad gäller stress, psykisk ohälsa, dålig kost och lite motion är några faktorer som kan sätta sina spår på huden och håret! men även ärftliga faktorer, dina gener och sjukdomar påverkar.

Du kan alltid förbättra huden och hårets kondition genom att ta hand om kroppens insida och utsida. En bra och balanserad kost och ett i övrigt sunt leverne där du undviker onödig stress och ser till att du får en god nattsömn är faktorer som kan skapa förändring.

Din hud och ditt hår speglar allt för väl hur din kropp och psyke mår i stort! Var observant på när din hud och ditt hår mår som bäst. Bra skönhetstips handlar ofta om kontinuitet, skönhet bygger du inifrån och ut.

  Huden och håret kan vara en indikator på hur du mår!

Huden och hårets funktion

Huden är kroppens största organ. Huvudet består av ca 80 000 - 120 000 hårstrån. Hela kroppen består av ca 3 miljoner hårstrån totalt. Viktiga funktioner för hud och hår:

  • Huden och håret hjälper till att reglera kroppstemperaturen, att inte kroppen blir för varm eller kall. 
  • Huden reglerar vätskebalansen genom att vi svettas. Under hårt arbete kan du svettas upp mot 2 liter på en timmer!
  • Huden är kroppens största reningsorgan och hjälper kroppen att skydda mot smuts och att rensa ut toxiner och avfallsämnen. Huden utsöndrar bl.a. salter, urinämnen och annat organiskt material när du svettas. Ca 2 miljoner porer hjälper till vid arbetet.
  • Huden är ett stort andningsorgan genom att dra till sig syre och släppa i från sig koldioxid.
  • Huden ingår i kroppen naturliga infektionsförsvar och skyddar mot infektioner, och fungerar som ett naturligt skydd mot oönskade bakterier och virus.
  • Huden är ett känsloorgan, du kan uppleva värme, kyla, smärta och tryck genom huden. Huden påverkar även ditt känsloliv, vid närhet och beröring utsöndras exempelvis det rogivande hormonet oxytocin.
  • Huden skyddar mot solens UV-strålar.
  • Huden tillverkar D-vitamin av solens strålar. D-vitamin är bl.a. viktig för produktionen av kalcium och fosfor som bl.a. behövs för skelettet.
  • Huden kan absorbera näringsämnen som den kommer i kontakt med, bl.a. vitaminer, mineraler och proteiner.

Hudens 3 lager

Huden består av överhuden, läderhuden och underhuden.

Överhuden (Epidermis)

Överhuden är ca 0,2 mm tjock, keratinet som finns här hjälper till och fungerar som ett skydd mot omgivningen. Hudens yttersta skikt bestå även av talg och svett, dess PH-värde är surt, ca 5,5 vilket hjälper till att hålla bakterier borta. Pigmentet melanin finns även här. I överhuden bildas hela tiden nya hudceller och gamla stöts bort. Detta sker med ca 28 dagars mellanrum hos en ung person, men tar längre tid när vi åldras. 

Tips!
Du kan hjälpa huden förnyelse genom att torrborsta huden, se Lymfrening - Torrborstning.

Läderhuden (Corum)

Läderhuden är 1,5 - 3 mm tjock. Läderhuden innehåller bindväv, blodkärl, nerver, lymfkärl, svett- och talgkörtlar mm. Blodkärlen förser bl.a. huden med näring och syre. Här finns också fibroblaster: Kollagen, ett viktigt kroppsbundet protein som är bra för huden samt Elastin som gör så att huden blir elastisk. Fibroblaster har en viktig funktion att binda vatten, att återfukta huden. Tillväxthormoner, A-vitamin, E-vitmain, C-vitamin och antioxidanter är viktiga för att återbilda kollagen, och zink och koppar behövs bl.a. för bildandet av elastin. K-vitamin anses också viktig för att behålla huden elastisk.

Läderhuden hjälper till att reglera kroppstemperaturen. Hårsäcken med hårroten ligger i läderhuden, även funktioner för Immunförsvaret.

Notera:
Läderhuden blir tunnare med åren, kollagen minskar och elasticitet avtar vilket kan leda till rynkor.

Tips!

Ansiktskrämer som innehåller retinodier, som är en typ av A-vitamin anses kunna stärka kollagen. E-vitmain, C-vitamin, peptider och AHA-syror och antioxidanter är även bra för kollagen och ingår ofta i bra ansiktskrämer.

Underhuden (Subcutis)

Underhuden liknar läderhuden i sammansättningen men består mest av Fettceller. Här bildas D-vitamin som behövs för immunförsvaret, som bl.a. behövs för regleringen av kalk- och fosforbalansen. Underhudsfettet hjälper till att skydda mot kyla, och gör huden mjuk.

Notera:

Underhudsfettet kan användas som energidepå för kroppen, vilket innebär att huden kan bli tunnare om du gå ner mycket i vikt och har obalanser i dina energiintag. Se energibehov.

Notera:

När du bli äldre kan fettmängden i ansiktet minska mer en övrigt på kroppen, vilket kan framhäva rynkor, men rynkorna kan även bero på att underhuden har tappat vätska.

Faktorer för bättre hud och hår

hud.jpg

Du kan alltid förbättra din hud och ditt hår! Grönsaker, fisk, olivolja, frukt och bär har visat sig vara bra, men det finns flera faktorer som är viktiga...

Vatten

Drick, drick... Ca 70 % av din kropp består av vatten och vatten är därför viktig för att din hud ska återfuktas, cellförnyas och må bra. Om din hud är torr och skrovlig är det troligen brist på vatten som föreligger. Torr hud ökar också risken för eksem. Ha som vana att försöka få i dig ca 1,5 - 2 liter vätska per dag. Vid hårt kroppsarbete kan upp till 2 liter vatten svettas ut på en timme, varför du måste dricka ytterligare vatten. Vattnet hjälper även till att hålla huden ren från toxiner. Se även vatten.

Notera:

Torr hud och sprött hår kan även bero på brist på sköldkörtelhormon medan en allt för fuktig hud (även uppsvälld och tjock) kan bero på överproduktion av sköldkörtelhormon. Se T3 och T4

Antioxidanter

Antioxidanter är väldigt viktig för huden. Inta grönsaker och frukt och bär av alla färger (grönt, gult rött, blått), och försök kombinera olika antioxidanter i samma måltid. Ät kost som innehåller antioxidanterna E-vitamin, A-vitamin, C-vitamin och selen. Blåbär innehåller exempelvis både antioxidanterna antocyanin (mörkröd färg) och C-vitamin som båda är bra för produktionen av kollagen.

Spenat, grönkål, katrinplommon, granatäpple, blåbär, jordgubbar och hallon är exempel på bra antioxidanter.

Grönt te, högprocentig mörk choklad i lagom mängd räknas som superantioxidanter och är bra för huden.

Nyttiga fetter - omega 3

Det fleromättade fettet Omega 3 anses vara väldigt bra för hud och hår. Det finns i fet fisk som lax, sill och makrill, valnötter och linfröolja. Brist på Omega 3 kan ligga bakom eksem.

 

Enkelmättat fett som olivolja anses motverka rynkor. Avokado och rapsolja är även bra källor.

Alla nötter innehåller enkelmättat fett, protein samt E-vitamin.

Undvik snabba kolhydrater

För mycket snabba kolhydrater och socker anses kunna ge en sämre hud och hår, detta genom att sockret i sig binder kollagen, en karamellisering (glykosylering) av underhuden sker då. Processen förstärks vid stress, då stresshormonet kortisol aktiveras vilket höjer blodsockervärdet i sig. Långsamma kolhydrater är nyttigare och innehåller ofta flera näringsämnen, bl.a. B-vitamin som är bra för hud och hår.

Proteiner

Proteiner är av yttersta vikt för att kollagen ska förnyas. Proteiner hjälper även till att producera tillväxthormoner som behövs för att vitalisera hud och hår. Bra proteiner får du av ägg, fisk, magert kött, bönor, särskilt sojabönor, nötter och frön mm.

Mineraler och vitaminer

Ät en näringsrik kost, undvik snabbmat.

Brist på järn kan göra att du tappar hår då blodcirkulationen för håret försämras. Zink är centralt för huden och håret. Zink finns bl.a. i skaldjur, spenat och nötter och frön, även i Åkerfräken. Akne kopplas också till zinkbrist, vita fläckar på naglarna lika så. Andra viktiga mineraler för huden och håret är kalcium, magnesium, koppar, kisel, selen, och jod.

De flesta b-vitaminer är bra för håret, särskilt B5 som behövs för celltillväxten och finns i lever, bananer, avokado, nötter och frön och spannmål och B7 (Biotin). B7 finns i de flesta livsmedel varför brist inte är så vanlig. Andra viktiga b-vitaminer är B1, B2, B6B9 (folsyra) och B12.

Viktiga vitaminer som fungerar som antioxidanter är D-vitamin (bra för huden i lagom dos), E-vitamin (förebygger bl.a. rynkor), A-vitamin (behövs bl.a. för hudförnyelsen och gör huden slät och spänstig) och C-vitamin (behövs bl.a. för kollagen).

K-vitamin är även bra för huden och motverkar rynkor.

Kokos anses bra för håret.

Bra örter för håret är Nässla, kamomill, rosmarin och maskros.

Sol - i lagom dos

Sol i rätt mängd är viktig för produktionen av D-vitamin. Det kan därför vara nyttigt att fylla på kroppens naturliga D-vitamin depån genom att åka på solsemester under det långa vinterhalvåret. Pigmentet melanin gör att du blir brun av sol.

Lykopen är en antioxidant som bl.a. finns i tomater och betakaroten som ombildas till A-vitamin och som bl.a. finns i mörötter fungerar som en naturlig solskyddsfaktor och är även bra för eksem och torr hud. Ellagsyra som bl.a. finns i granatäpple, hallon, jordgubbar och tranbär är även bra mot solens UV-strålar.

För mycket intensiv sol anses skadligt för huden, då huden kan bli rynkig och grov/läderartad. Dessutom ökar risken för hudcancer.

Motion - fysisk träning

Motion, fysisk träning ökar blodtillförseln till huden. Mängden tillväxthormoner ökar vid träning vilket är positivt för huden och håret. Stresshormonet kortisol minskar. Flera må-bra hormoner aktiveras, bl.a. dopamin, serotonin och endorfiner vilket har en lugnande och avslappnad funktion på kropp och psyke. Fettförbränningen ökar.

Tips!
Studier har visat att kontinuerlig träning, ca 3 - 4 tim/vecka kan sänka din biologiska ålder med upp till 10 år!

Notera:

Övervikt kan försämra huden och håret, sämre insulinresistens är en av anledningarna. Se även metabola syndromet och diabetes.

Tillväxthormoner

Tillväxthormoner och IGF-1 anses vara föryngrande för hud och hår, och ger spänst och fasthet till huden. Produktionen av tillväxthormoner förbättras/ökar av god sömn, fysisk träning och en kost som innehåller bra med proteiner och inte innehåller för mycket av snabba kolhydrater. Återkommande stress leder ofta till sömnsvårigheter som i sin tur hämmar produktionen av tillväxthormoner.

Sömn

En god sömn, är bra för ämnesomsättningen och huden. Bl.a. så producerar kroppen då mer tillväxthormoner som är bra för hudens elasticitet, kollagen. Brist på tillväxthormon kan ge ett åldrat utseende, och ett tunnare hår.

Undvik stress

Negativ stress kan leda till sömnsvårigheter något som kan hämma ämnesomsättningen, bl.a. produktionen av tillväxthormoner. Hudproblem som psoriasis, eksem, rosacea och akne ökar ofta under stress.

Sluta röka

Rökning har många skadliga effekter på din hälsa, förhöjd risk för kol och lungcancer mm. Rökning gör även att syretillförseln till huden försämras och huden kan bli blek, torr och rynkig i förtid.

Undvik för mycket alkohol

För mycket regelbundet intag av alkohol i större mängd gör att blodkärlen utvidgas och din hy blir lätt plufsig och rödbrusig, särskilt i ansiktet.

Fasta och detox

Att rena kroppen med fasta eller detox kan ofta förbättra ämnesomsättningen och sätta fart på cellförnyelsen. Många som fastar upplever ofta att både hyn och håret blir bättre.

Sök ro och var tacksam!

Sök sinnesfrid och glädje i vardan. Hormonproduktionen och ämnesomsättningen balanseras/förbättras om ditt sinne är i harmoni. Se mental och psykisk hälsa.

Tips!

Äpplen har visat sig vara bra för huden, alla citrusfrukter lika så!

Tips!

Att duscha varm vartannat med kallt gör att porerna i huden öppnas, det stimulerar blodcirkulationen och gör huden mer elastisk.

Obs!

Fermoner bildas i din hud för att locka till sig det motsatta könet!


Hud och hårvård

Din hudtyp påverkar hur du ska handskas med huden. Har du en normal hud, så är den elastisk och varken fet eller torr. Fet hud ökar risken för finnar, fet hy är normalt mer vanligt i pannan och på näsan. Fet hy är även vanligare hos män än kvinnor. Har du fet hy så är däremot fördelen att den åldras senare. Torr hud har en förmåga att gärna spricka och fjälla. En torr hy ökar också risken för att få rynkor tidigare.

Det finns flera samband som kan göra huden tunn, öka risken för rynkor, ex:

Det finns flera samband som kan göra huden plufsig, uppsvälld även rödbrusig, ex:

  • Tillfällig brist på tillväxthormoner, ex efter dålig sömn
  • För mycket stress, aktiverar hormonet kortisol, som i sin tur kan leda till att latent akne, eksem, rosacea och psoriasis att blossar upp
  • För mycket sköldkörtelhormonet T3
  • För mycket alkohol
  • Inflammationer

Tips!

Bra vegetabiliska oljor för huden är linfröolja, nattljusolja, gurkört

Tips!
Avokado med olivolja och lite citron är en bra ansiktsmask. Även honung, eller gurka med lite citron fungerar bra som ansiktsmask.

Hårtips!

Aminosyran tyrosin behövs för att bilda hårpigmentet melanin. Finns i livsmedel som innehåller mycket protein, kött, fisk, ägg, baljväxter som bönor och linser, mandel, avokado, bananer, keso, jordnötter, nötter och frön mf. Tyrosin behöver även för vitamin B6, vitamin B12 samt magnesium.

Grått hår uppstår när pigmentcellerna minskar produktionen av melanin i hårroten, då blir håret vitt. Detta är genetiskt men kan även bero på näring och hur frisk din kropp är! Du kan exempelvis ha brist på koppar! Massor av olika proteiner medverkar i produktionen av färgämnet melanin, och protein stärker även håret. Desto mer melanin, desto mörkare hår... I få fall kan produktionen av melanin även komma tillbaka. Se även extern länk om hårtoning.

När män tappar håret beror det oftast på att hårsäckarna angrips av DHT (dihydrotestosteron), vilket gör så att hårsäckarna krymper. Det är Enzymet 5-alfareduktans som omvandlar testosteron till DHT. När detta sker så svarar kroppen med att minska blodtillförseln till hårsäckarna vilket gör så att håret får näringsbrist på sikt, vilket även gör så att fler hårstrån hamnar i vilofas än vad som annars skulle vara fallet, något som leder till tunnhårighet. Att regelbundet massera hårbotten samt inta näringsrik föda kan därför hjälpa till att hålla håravfallet borta. Massera du hårbotten med böjt huvud så tillför du mer blod under massagen.

Stress och rökning kan även försämra blodtillförseln till håret, stress kan även göra håret grått. Stelhet i nacken och skuldrorna kan även försämra blodtillförseln till håret varför regelbunden massage kan vara bra för att släppa kroppsliga spänningar. Yoga är även bra för detta.   

Dong Quai är en kinesisk ört som minskar bildandet av DHT. He Shou Wu är en kinesisk rot som bl.a. stärker håret samt motverkar grått hår, därtill stärker den levern och njurarna och renar blodet och anses även verka föryngande.

Bhringraj är en ayurvedisk ört som är bra för hår och hud och som även anses föryngrande.

Brännässla, särskilt nässelrot stärker håret och minskar bildandet av DHT.

Åkerfräken, Rosmarin, brännässla och Aloe Vera är bra för håret och anses även vara bra mot akne, eksem och torr hud.

Tips!

Du kan göra en hårinpackning av olivolja eller kokosolja som du låter sitta i ca 1 tim innan du duschar ur håret.

Tips!

En hårinpackning av olivolja och cayennpeppar stimulerar blodtillförseln till håret!

Tips!

Du kan göra en hårinpackning av olivolja och kokosolja blandat med ägg och citron.

Tips!

Du kan göra en dekokt på exempelvis rosmarin, brännässla, åkerfräken, kamomill och citronsaft. Tillsätt äpplecidervinäger och lite olja, exempelvis lavendelolja och ha i en sprayflaska som du sen applicerar på håret.

Tips!

En hårinpackning av mixad lök, rödlök och vitlök kan förbättra hårväxten.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om Hud och hår mm.

Här nedan har du lite filmer om kost som främjar hud och hår mm:

Film: Super Healthy Beauty Food!

Film: 10 Power Foods For Great Skin!

Film: 2 Minutes to Glowing Skin

Film: Foods that promote FASTER hair growth!!!

Film: The Power of Plant Foods in Anti-Aging and Lifestyle Medicine

Film: How to Oil your hair for healthy growth


Film: hair grow faster ,healthy hair mask

Film: The Beauty Benefits of Coconut Oil: Skin & Hair

Film: How to Reverse Hair Loss Naturally #294

Film: HOW TO REVERSE GRAY HAIR NATURALLY #380

Artikellänkar

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

Externa länkar: Källa: 

Naturens skafferi gör dig vackrare

Aftonbladet

Dieterna som räddar din hy!

Topphälsa

Ät dig snygg

Tasteline

Maten som håller din hud ung

Aftonbladet

Ät dig till fräsch hy

Expressen

Bli mer attraktiv med frukt och grönsaker

Expressen

Må bra & håll dig ung - läkarnas bästa tips

Expressen

Perfekt hy på menyn!

Expressen

Vacker med vitaminer

Hälsa och Fitness

Kost för vacker hy

Nyfiken Vital

Kosten viktig för en vacker hy

Nyfiken Vital

Avokado för kropp, hud och hår

Nyfiken Vital
Få fin hud genom en bra kost! Hudexperten

Maten som skyddar huden

Allt om mat

Här är hudens bästa kostvänner

Allt om mat

Hemligheten bakom frisk hy 

Yourlife

Vårda huden mot för tidigt åldrande

sund.nu

Ung och frisk med rätt mat

sund.nu

Rätt kost = bra hy

Mode och Skönhet ifokus

10 saker du inte visste om huden...

Expressen

10 enkla knep för bättre hy

Expressen

Må bra & håll dig ung - läkarnas bästa tips

Expressen
Huden 1177.se
Hud och Hår Apoteket
Hud och hår Apotek Hjärtat
Hud och Hår Netdoktorn
Huden i närbild Örtblomman
Huden - vårt skydd mot omvärlden huden.nu
Den fantastiska men sårbara huden Naturligt om hälsa

Skönhet inifrån och ut!

Blueberry

Hud och hår - sjukdomar och besvär

Vårdguiden

Yngre hud på en gång

Expressen

Håll din hud frisk

Dagens Nyheter

Så slipper du få torr hud i vinter

Expressen

Hudakuten - Den naturliga vägen till bättre hy

Hudakuten

Vacker hud

Brölloppstorget
Om ekologisk och naturlig hårvård Naturlig hårvård

honung för huden m.m

Kolhydrater i fokus

Lär dig sola säkert!

Amelia

Förbered huden för sol

Expressen

Vetegroddar - ger huden lyster

Expressen

Expertens knep till pigga ögon

Aftonbladet
Nässlor stärker hår och hud Aftonbladet

Avokado för kropp, hud och hår

Nyfiken Vital

Så åldras huden i förtid

Aftonbladet

Huden kan avslöja dolda sjukdomar

Expressen

Så hårt åldrar rökningen dig

Expressen
Vilka är effekterna av rökning på huden nimade.info

Hudförändringar under graviditeten

Babycenter
Solskador på huden 1174
Ämnen man ska undvika i hudvård Styleroom

Vanligt med eksem - biologiska arvet viktigare än miljön

Matnyttigt

Hans fick sitt hår tillbaka

Aftonbladet

Naglar, hud och hår avslöjar hur du mår

Expressen

Jästsvampar på huden kan förvärra atopiskt eksem

Vetenskap och hälsa

Huden håller balansen

Leva

Hört talas om glykolisering?

Wellnessguide

Räkna ut
din verkliga skönhetsålder!

Aftonbladet

Så blir du tio år yngre

Expressen

8 tips mot åldrande

Expressen

Sidan ändrades senast den 19 okt 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -