haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Zink (Zn)

OstronLivsmedel med Zink

Zink är ett livsviktigt mineral. Det finns i ostron, vetegroddar, vetekli, krabba, parmesan, kött, kyckling, nötter och frön, chiafrön, bönor, linser, ärtor, spannmål och mjölkprodukter

varningstriangel.jpgVegetarianer och du som tränar hårt kan ha brist på zink!


Bra för

Zink är bra för immunförsvaret och ämnesomsättningen, bildningen av DNA/RNA och behövs för tillväxten.

Zink ingår i produktionen av flera hundra enzymer, ex. progesteron. Zink är inblandad i produktionen av flera hormoner, ex. hormonomsättningen i sköldkörteln, hypofysen och könsorganen (bl.a. prostatan) och ökar frisättningen av testosteron och produktionen av spermier. Är även bra för bukspottskörteln. Zink behövs för produktionen av proteiner och samverkar med hormonet insulin för omsättningen av kolhydrater

Zink är bra för hudens, naglarnas och hårets välbefinnande. Bra mot akne (finnar), ögon och hjärna samt fungerar sårläkande. Zink är bra för den mentala förmågan, tankeverksamheten.

Zink behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin. Zink är en antioxidant.

 

Symptom vid brist

Brist är inte så vanlig men veganer och vegetarianer kan ha brist. Symptom kan vara sämre sårläkning och infektionsförsvar, cirkulationsstörningar, högt blodtryck, blodbrist, försämrad aptit, dåligt humör, irritation, depression, aggression och inlärningsproblem. Andra brister är hudförändringar, vita fläckar på naglarna, psoriasis, acne, håravfall, dålig hy, klåda och eksem, dålig syn, förändrad smakupplevelse, minskad sexlust, sämre spermier, diarré m.m. 

Hormonella besvär kan också uppstå vid brist. Barn kan även få en långsammare tillväxt. Finns även en koppling vid Alzheimers.

 

Rekommenderat dagligt intag för att brist inte ska inträffa (RDI)

15 mg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

22,5 - 50 mg

Terapeutisk dosering

20 - 100 mg

Symptom på överdosering

Ovanligt via maten. Högt zinkintag kan påverka immunförsvaret, ge buksmärtor, kräkningar, diarré samt hämma andra mineralers upptag i kroppen, exempelvis järn och koppar. Doser över 100 mg/dag ska därför undvikas över en längre tid.

Att tänka på

Zinkupptag gynnas av animaliska proteiner medan det hämmas av fytinsyran i fullkornsprodukter som innehåller grovt mjöl och kli. Baljväxter och nötter hämmar också upptaget. Veganer och vegetarianer bör därför kontrollera sitt zinkintag. Vegetarianer bör inta ca 50 % mer zink än rekommenderat intag.

Zink Proteiner

Zink förbrukas vid stress. Brist av zink uppkommer ofta samtidigt med brist av järn. Dessvärre kan tillskott av järn i motsatts till järn från maten även hämma upptaget av zink och koppar. Protein förbättrar upptaget av zink.

Vid ofta förekommande fysisk träning, ex. styrketräning kan brist uppstå.

Notera:
Glutenintolerans och tarmsjukdomar kan leda till problem för kroppen att ta upp zink i tarmen.

 

Zink är vanlig i olika hudvårdsprodukter, är antibakteriell och har en uttorkande effekt om den appliceras på huden. Zinkoxid används ofta som solskydd.

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Zink (Zn)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Ostron  (333 %), Vetegroddar (119 %)

30 - 60 % av RDI

Sojabönor(33 %), Cashewnötter (37 %),  Linfrö (52 %), Sesamfrö (52 %), Solrosfrön (34 %), Köttfärs (32 %), Renkött (40 %)    

8 – 30 % av RDI

Bondbönor (13 %), Bruna bönor (13 %), Röda bönor (19 %), Vita bönor (19 %), Mungbönor (19 %), Linser (21 %), Ärtor (25 %), Havre (21 %), Råg (14 %), Bovete (17 %), Ris (12 %), Hirs (23 %), Valnötter (20 %), Sötmandel  (22 %), Hasselnötter (13 %), Jordnötter (21 %), Bockhornsklöver (17 %), Gurkmeja (26 %), Persilja (10 %), Nässla (11 %), Griskött (11 %), Kyckling (10 %), Lever (27 %)   

Tabell: Näringstabell Zink.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök efter Zink i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om Zink

Här nedan har du lite filmer om zink:

Film: Zink

 

 

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 
Maten som ger glans åt håret Aftonbladet
Zink Nyfiken Vital

Därför behöver du zink

Kurera

Ät dig lycklig med zink

Sydsvenskan
Glada spermier med rätt mat Aftonbladet

Zink: Ett mycket manligt mineral

B&K Sports Magazine
Vitaminer och zink minskar åldersförändringar i gula fläcken  Capio Medocular 

Zink kan förhindra hämmad tillväxt hos barn i Etiopien 

Medical Link 
Zink höjer hjärtkapaciteten  Dagens hälsa 
Zink effektivt mot infektioner Nyfiken Vital

Zink kan bota förkylningen

Aftonbladet​
Kärleksmaten som ökar sexlusten Aftonbladet​

Så slipper du förkylningen

Aftonbladet​
Mjölktillskott ökar upptag av zink, hämmar inte järnupptag  Mjölkfrämjandet 
Zink kan rädda barns liv i u-länder  Sveriges Radio 
Hud-vitaminer elisabeth.org
Håret talar om hur kroppen mår Aftonbladet​
Samband mellan zink och Alzheimers sjukdom Svenska Dagbladet
Zink och koppar i jäst bästa kosttillskott Nyfiken Vital
För mycket zink i kosttillskott kan vara skadligt Nyfiken Vital
Näringslära för vegetarianer Tastline

 

Sidan ändrades senast den 19 okt 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -