haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -
Mat: näring, tabell Vatten Energibehov Kolhydrater Fett Proteiner Enzymer Hormoner Kosttillskott Vitaminer Mineraler Antioxidanter Syra/basbalansen Fibrer


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Fibrer

Rågbröd

Fibrer (kostfibrer) håller magen och tarmarna i trim! 

Kostfibrer är kolhydrater som inte kan brytas ner i tunntarmen utan når tjocktarmen i stort sett opåverkade. Fibrer kan därför inte användas som energikälla när de passerar kroppen.

Fibrer hjälper till att förkorta tiden som maten behöver för att passera genom tarmarna. Fibrer stimulerar även tarmrörelserna och gör matsmältningen mer effektiv. 

varningstriangel.jpg

Ät mer fibrer! För bästa tarmhälsan inta även tillräckligt med vätska. Se vatten.

Det finns 2 sorters kostfibrer:

  • Vattenlösliga kostfibrer (gelébildande) 
  • Icke-vattenlösliga kostfibrer (icke gelébildande)

Avföringen ökar i volym och blir mjuk av de fibrer som binder vatten vilket ger en bulkeffekt som är bra för tarmrörelserna när avföringens volym ökar.

Notera:

Kostfibrer finns bara i vegetabiliska livsmedel, inte i animaliska livsmedel. 

Vi bör äta ca 30 gram fibrer varje dag. I snitt får vi dess värre bara i oss hälften, ca 15 gram i Sverige.  

 

Bra för

checkbox_blue_small.jpg

Fibrer är bra för tarmarnas funktion, de motverkar förstoppning och hemorrojder.

checkbox_blue_small.jpg Fibrer gynnar tillväxten av nyttobakterier (probiotika och prebiotika) i tarmsystemet.
checkbox_blue_small.jpg Fibrer motverkar infektioner och inflammationer i tjocktarmen.
checkbox_blue_small.jpg Fibrer skyddar mot tjocktarmscancer, se cancer.

checkbox_blue_small.jpg 

Fibrer ökar mättnadskänslan, när vi känner oss mätta längre äter vi även mindre.  

checkbox_blue_small.jpg 

Bra sammansatt fiberrika livsmedel som exempelvis fullkornsbröd höjer blodsockret långsammare då dessa har ett lågt GI-värde och håller insulinnivån på en jämnare nivå, ju mer grovmalet fullkorn desto bättre. Detta i sin tur minskar risken för att lagra kroppsfett samt motverkar diabetes. Se även Insulin

checkbox_blue_small.jpg 

Fiberrik mat är gynnsam för våra blodfetter och blodtrycket.

checkbox_blue_small.jpg Fibrer i kosten för med sig en mindre del fett och kolesterol ut ur kroppen och sänker därmed blodfetterna.
checkbox_blue_small.jpg Studier har visat på minskad bukfetma vid intag av mer fibrer.

checkbox_blue_small.jpg 

Fibrer tros binda giftiga ämnen i tarmen och hindrar att dessa tas upp av kroppen. Exempelvis tungmetaller.

Livsmedel med mest fibrer

 checkbox_blue_small.jpg

Fullkornsprodukter: grovt bröd, rågbröd, havregrynsgröt, vetekli, fullkornsflingor m.fl. Se spannmål.

checkbox_blue_small.jpg 

Rotfrukter: morötter, kålrötter m.fl.

checkbox_blue_small.jpg 

Frukt och bär.

checkbox_blue_small.jpg 

Baljväxter: bönor, ärtor och linser.

checkbox_blue_small.jpg 

Vitkål, och övriga kålväxter.
checkbox_blue_small.jpg Linfrö och psylliumfrö.

Att tänka på

checkbox_blue_small.jpg

Gå över till mer rena fullkornsprodukter när du intar spannmål som bröd, flingor, müsli, pasta, ris m.fl. 

checkbox_blue_small.jpg

Blanda linfrö samt psylliumfrö i din kost, exempelvis i din müsli. Dessa fröer skapar en bulkeffekt då de binder vatten väldigt bra vilket hjälper matsmältningen och tarmrörelserna att föra ut avföringen bättre. Dessa fröer används ofta i metoder för kroppslig rening.  

checkbox_blue_small.jpg

Vid trög mage och förstoppning inta mer vatten. Att dricka tillräckligt är A och O för att få en väl fungerande tarm.

checkbox_blue_small.jpg 

Katrinplommon, fikon och aprikoser är lösande kost som är svagt laxerande.

checkbox_blue_small.jpg 

Mjölkprodukter som yougurt, filmjölk och messmör är lösande kost som anses bra mot förstoppning. Många mjölkprodukter är även bra källor till nyttobakterier (probiotika och prebiotika) vilka behövs för en väl fungerande tarm.

checkbox_red_small.jpg 

För lite fibrer kan leda till förstoppning, hemorrojder, diarréer, tjocktarmscancer, högt blodtryck m.m.

checkbox_red_small.jpg

Vid problem med tarmarna bör du minska på snabba kolhydrater, ex. vitt bröd, pasta, ris, müsli och flingor utan fullkorn och fibrer.

checkbox_red_small.jpg

Trötthet kan vara ett symptom på att du är förstoppad och intar för lite fibrer.

checkbox_red_small.jpg

Stora mängder av vanlig mjölk anses som kost som även kan vara förstoppande.

checkbox_red_small.jpg

Fibrer göder tarmfloran och kan fungerar väldigt olika hos olika personer, en del kan få väldigt mycket gaser av för mycket fibrer!

checkbox_red_small.jpg

Har du mag- och tarmarproblem kan du även lida av glutenallergi eller laktosallergi.

checkbox_red_small.jpg

Personer som lider av IBS - Irritable Bowel Syndrome kan faktiskt vara övergödda på fibrer och måste dra ner på fibrer för att komma till bukt med problemet! Fråga din läkare om råd.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om fibrer

Här nedan har du lite filmer om fibrer:

Film: "What is Fiber, Truth about Fiber, Nutrition by Natalie ":

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar: Källa: 
Kostfibrer ger bättre blodsockerkontroll  Medicallink
Nya kostråd om fullkorn Dagens Medicin
Fibrer i kosten stärker kroppens försvar mot infektioner  Nyfiken Vital 
Fullt med fibrer i fullkorn Storstockholms diabetikerförening
Här är allt du behöver veta om fibrer Expressen
Slipp pruttproblemen - ät rätt fibrer Expressen
Ät dig smal med fibrer  Aftonbladet 
Fibrer – toppen för kroppen  Aftonbladet  
Hälsoreklam för fibrer kan förbjudas Svenska Dagbladet

Tillsatta fibrer saknar hälsoeffekt

Svenska Dagbladet
Magen i uppror av tillsatta fibrer Svenska Dagbladet
Mer lättsmält mat kan hjälpa Svenska Dagbladet
Gammal ”sanning” bakom fibermyter Svenska Dagbladet
Grova fibrer för en sund flora Iform
Kostfiber - magens bästa vän!  Pågen 
Bli av med bukfetma med hjälp av fibrer Nyttigt.eu
Gravid - varför får jag förstoppning?  Netdoktor 
Förstoppning / Diagnos och vård  Infomedica 

Så blir du av med din svullna mage

Expressen

 

Sidan ändrades senast den 8 sep 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -