haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -
Mat: näring, tabell Vatten Energibehov Kolhydrater Fett Proteiner Enzymer Hormoner Kosttillskott Vitaminer Mineraler Antioxidanter Syra/basbalansen Fibrer


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

Antioxidanter

Té

Välj kost som är fulla med nyttiga antioxidanter, något som skyddar bl.a. mot cancer!  

Antioxidanter är kemiska molekyler som förebygger oxidation i våra celler, kroppens egen rostskyddsbehandling! Antioxidanter bekämpar de skadliga fria radikalerna och anses centrala för en långlivad hälsa.

Vitamin-A, Vitamin-C och vitamin-E räknas som antioxidanter, där vitamin C och E räknas som de viktigaste antioxidanterna. Även Vitamin B2 och Vitamin B5 fungerar som antioxidanter.

Mineralerna selen, zink, magnesium, koppar och mangan ingår i en del enzymer med antioxidantiska egenskaper. Där selen och zink anses vara särskilt viktiga antioxidanter.

Fytokemikaler är en typ av antioxidanter som anses viktiga och som finns i vår mat.

varningstriangel.jpgAntioxidanter anses sämre som kosttillskott än som ren föda! Mat som har en kraftig färg är ofta goda antioxidanter, röd, grön, blå ... Grönt Té är en superantioxidant. 

 

Antioxidanter finns det gott om i bl.a. frukt och bärnötter och frön och grönsaker. Alla kålväxter är superantioxidanter.

Kroppsegna antioxidanter

Kroppen kan även framställa antioxidanter själv, så kallade kroppsegna antioxidanter. Coenzymet Q10, glutation och urinsyra är antioxidanter som kroppen kan producera själv, där Q10 avtar med stigande ålder. Antioxidanter från maten förbättrar kroppens förmåga att framställa dessa kroppsegna antioxidanter därför bör du tänka på vilka antioxidanter din kost innehåller. 

Glutation anses väldigt viktig för kroppen. Vitamin B6, B12, selen, lök, ren yoghurt, aloe vera och kålväxter, särskilt broccoli är bra för produktionen av glutation. Även fysisk träning stimulerar glutation.

Kroppen försöker själv balansera och skapa de kroppsegna antioxidanter som behövs för att binda de fria radikalerna. Vid kroppslig obalans så kan de fria radikalerna skapa sjukdomar i kroppen, exempelvis cancer.

Antioxidanter fungerar som kroppens eget rostskyddsmedel!

Fytokemikalier

Det finns ett flertal ämnen i vår kost som räknas som antioxidanter och forskningen hittar hela tiden nya. Fytokemikalier är färgämnen som finns i frukt, bär och grönsaker och som är verksamma i växternas immunförsvar. Fytokemikalierna skyddar även cellerna mor fria radikaler.

Fytokemikalier innehåller växtöstrogener som liknar kroppshormonet östrogen. De skyddar bl.a. mot cancer och andra åldersrelaterade sjukdomar. Fytokemikalier är bra vid hjärt- och kärlsjukdomar då det sänker det onda LDL-kolesterolet.

Fytokemikalier kan vara bra mot infektioner då de är inflammationshämmande, exempelvis gurkmejaInflammationer sammankopplas med åldersrelaterade sjukdomar som alzheimers, arkinson och cancer, samt mot reumatism, multipel skleros (ms), eksem, psoriasis, tarmsjukdomar, astma, allergi m.fl.

Fytokemikalier fungerar avgiftande mot toxiner och tungmetaller, de är bakteriedödande och skyddar mot parasiter.

Hitintills har man upptäckt ca 5000 fytokemikalier som anses fungera som antioxidanter.

  • Klorofyll och sulforafan är fytokemikalier som innehåller gröna växtfärgämnen. Exempel på bra mörkgröna bladgrönsaker är spenat, broccoli och flera kålväxter, ex. grönkål och brysselkål.
  • Karotenoider (betakaroten) är en fytokemikalie som innehåller gula och röda växtfärgämnen, finns bl.a. i morötterröd paprika, apelsiner och granatäpplen
  • Lykopen är en fytokemikalie, en typ av karotenoid som innehåller röda växtfärgämnen och som finns i tomater (tomatketchup) och vattemelon
  • Sulfider (svavel) och flavonoider är fytokemikalier som innehåller vita växtfärgämnen. Svavel ingår i lök och vitlök. Flavonoider är egentligen ett samlingsnamn för olika ämnen och färgämnen i frukt och bär och i grönsaker och finns exempelvis i äpple, soja, rödvin, svart te och grönt te. Hitintills har man upptäckt ca 4000 flavonoider.
  • Antocyanin är en fytokemikalie, en typ av flavonoider som innehåller blå, lila och mörkröda växtfärgämnen och finns i blåbär, björnbär, vindruvor, hallon, smultron och körsbär.

Astaxantin den röda färgen i fisk är en annan antioxidant. Det finns även gott av antioxidanten selen i fisk.

Tips!

Försök äta flera olika typer fytokemikalier vid varje måltid då olika fytokemikalier anses förstärka varandras positiva effekt. Dvs. se till att din måltid är färgrik.  

Notera:

De mest färgrika fytokemikalierna finns i skalet på frukter och grönsaker.


Bra för

Motverkar hjärt- och kärlsjukdomar, sänker det onda LDL-kolesterolet. Motverkar diabetes, för tidigt åldrande, grått hår, grå starr, inflammationer samt neurodegenerativa sjukdomar som Parkinson, Alhzheimer, Senil demens m.fl. Motverkar även cancer.

 

Att tänka på

Grönt té anses ha sex gånger mer antioxidantisk effekt än svart té. Rött vin är en god antioxidant och kan med fördel intas några gånger i veckan i mindre mängd. Örten Ginko biloba är en bra antioxidant, bäret acai lika så. Även kaffe anses ha antioxidantiska egenskaper.

Raw food innehåller ofta rikligt med antioxidanter, en vegetarisk kost där man ofta kombinerar alla färger i maten och gärna gör smoothis på superfoods, exempelvis superbär som är kraftfulla antioxidanter.

Två enzym med antioxidantiska egenskaper som produceras i levern är SOD (superoxiddismutas) och GP (glutationperoxidas). SOD finns i 2 former, dessa är beroende av mangan och järn, samt zink och koppar. GP är beroende av selen.

Obs!

Det finns en viss oenighet om antioxidanternas effekt på hälsan då alla forskare inte är överens hur stor verkan de har samt hur de tas upp av kroppen!

 

Fria radikaler

Antioxidanter skyddar mot de fria radikalerna (syreradikalerna) som är en restprodukt som bildas vid ämnesomsättningen. De fria radikalerna finns naturligt i kroppen och det livsviktiga syret som du inandas behövs för att kunna skapa dessa. De fria radikalerna har ett ojämnt antal elektroner och är starkt reaktionsbenägna. Vid ett överskott av radikaler skadas kroppen, den oxiderar då inifrån och åldras snabbare. Att kroppen rostar inifrån kan jämföras med metaller som rostar när de mister sina elektroner.

Antioxidanter skyddar mot fria radikaler!

 


Det är de fria radikalerna som anses skapa de sjukdomar som antioxidanterna motverkar: inflammationer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer, tidigt grått hår m.fl. Kroppen har även ett visst behov av fria radikaler då dessa bekämpar svampar, bakterier och virus och även är bra för immunförsvaret. Men i sin negativa form kan radikalerna angripa arvsmassan och DNA . 

Fria radikaler ökar vid:

  • Stress
  • Dålig sömn
  • Toxiner i form av tungmetaller är lagrade i kroppen
  • Intag av friterad mat
  • Intag av alkohol
  • Förorenad luft
  • Kontakt med skadliga kemikalier
  • Intag av starkt klorerat vatten
  • Rökning
  • Allt för hård fysisk träning
  • För mycket UV-strålning från solen, undvik därför att vistas allt för länge i solen

Fria radikaler har underskott på elektroner 

De fria radikalerna har underskott på elektroner och är positivt laddade, något som i sin tur också verkar försurande på kroppen, se syra/basbalansen.

Fria radikaler fursurar kroppen!

Atomen väte består av en elektron och en proton när den är i balans, den har då beteckningen H. Om den mister sin negativt laddade elektron får den beteckningen H+ som är en positivt laddad vätejon, vilken är försurande och frätande för kroppen och gör så att kroppen oxiderar, dvs. rostar inifrån. Ju fler fria positiva vätejoner desto sämre. Elektroner har den förmågan att de vill verka i par kring en atom och om obalans uppstår så försöker de ta en elektron från en annan atom eller molekylär förening. Då uppstår obalans där istället. Detta leder i sin tur till en lång kedjereaktion där fria radikaler bildas vilket leder till att celler skadas och mutationer uppstår något som slutligen skapar en grogrund för sjukdomar.

Obs!
Den fria radikalen i joniserat järn får formen Fe++ när den saknar elektroner och 2 elektroner har lämnat järnet.
 
Antioxidanter har den förmågan att de kan avge sina elektroner utan att behöva kompenseras med nya elektroner. På det sättet så kan de neutralisera de fria radikalerna.

Notera:

Oxidativ stress är ett kroppsligt tillstånd som innebär att fria radikaler bildas snabbare än antioxidanterna hinner neutralisera dem.

 

Neutralisera kroppens fria radikaler

Det är flera faktorer som påverkar hur mycket fria radikaler din kropp har. Har du en ämnesomsättning som fungerar normal, intar bra föda samt lever ett sunt och positivt liv så har din kropp en förmåga att hålla balansen av fria radikaler på en normal nivå.

Vid obalans gör följande:

  • Ät mat som innehåller mer antioxidanter, dvs. mat som innehåller Vvitamin-A, Vitamin-C, vitamin-E, selen och zink.
  • Ät frukt och bärnötter och frön, grönsaker och kålväxter som innehåller fytokemikalier av alla olika färger då olika antioxidanter förstärker varandras positiva effekt!
  • Försök alltid inkludera fett i din måltid. Vissa antioxidanter innehåller fettlösliga näringsämnen och tas bättre upp av kroppen om maten innehåller fett, ex. olivolja, rapsolja, avokado eller valnötter.
  • Ät mat som är mer basisk, se syra/basbalansen.
  • Drick nyttigt och rent vatten kontinuerligt, se vatten.
  • Genomför en kroppslig rening vid behov.
  • Fysisk träning på en lagom nivå är bra och utsöndrar överskottsyra från kroppen genom svettning. Det finns studier som visar att hård fysisk träning stimulerar cellernas egen produktion av naturliga antioxidanter.

Fria radikaler neutraliseras av kost 

innehållande antioxidanter!

Att du genomgår en kroppslig rening samt försöka sanera kroppen från tungmetaller är viktigt om obalans råder till förmån för de fria radikalerna. Tungmetallerna binds av kost som är mer basisk, se syra/basbalansen. Mental och psykisk hälsa skapar en bra grund för kroppens självsanering av fria radikaler.

 

En dålig matsmältning innebär att du inte producerar tillräckligt mycket av aminosyror av det protein du äter, du får en dålig proteinmetabolism. Aminosyrorna binder i sig fria radikaler och fungerar därför kelaterande för tungmetaller (gör dem neutrala). I stället för att fungera toxiskt så kan då mineraler som järn, zink och kalcium i stället ingå i ämnesomsättningen och göra nytta för kroppen, medan tungmetaller som kvicksilver, bly, kadmium mf. kan bindas och tas om hand och rensas ut utav kroppen. Detta resonemang från alternativhåll innebär därför att vår matsmältningsförmåga är av stor vikt för neutraliserandet av fria radikaler. Dvs. en väl fungerande matsmältning är A och O för helhetshälsa och därför kan en kroppslig rening vara så viktig  för att förbättra kroppens ämnesomsättning i stort.

 

ORAC-värden

Det går att avläsa hur mycket antioxidanter ett livsmedel innehåller genom att mäta upp dess ORAC-värde (oxygen radical absorption capacity). Dessa värden är framtagna för att se hur många fria radikaler ett livsmedel kan neutralisera i provrör. Ett högt ORAC-värde innebär att det är en god antioxidant.

Ett optimalt dagligt intag av olika antioxidanter anses vara ett totalt ORAC-värde på ca 3000 - 5000! Rosmarin, acai, gojibär, guaraná, mullbär, kakao har högt ORAC-värde. Många bär som finns i Sverige har relativt högt ORAC-värde, exempelvis tranbär, blåbär, björnbär och hallon.

Notera:

Det florerar ett flertal olika ORAC-tabeller så ta värdena med en nypa salt. Dessutom kommer dessa tabeller säkert förändras allt eftersom vi får mer kunskap om olika livsmedels antioxidantiska egenskaper!

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om antioxidanter

Här nedan har du lite filmer om antioxidanter:

Film: "What are Antioxidants and do we need them?"

Film: Glutathione: The "mother" of all antioxidants

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 
Antioxidanter   PrimaVi 
Antioxidanter Netdoktorn
Fria radikaler och antioxidanter Livsmedelsverket
Antioxidanter skyddar cellerna   Nyfiken Vital
Antocyaniner är antioxidanter Nyfiken Vital
Antioxidanter 

B&K Sports Magazine

Antioxidanter och vitaminer (Obs! pdf-fil)  tech Futurum
Nyttiga gröna, röda och blå saker  Dagens Nyheter
Diabetiker har brist på antioxidanter  Ny Medicin
Antioxidanter skyddar mot sjukdom   Dagens Hälsa
Ingen stoppar tiden – eller?   Aftonbladet 

Mangostan, Mullbär, Acai, Guaraná och Gojibär - den nya tidens superhjältar

Kostkoll

Bären som gör dig pigg och snygg

Expressen

Vilken antioxidant är bäst?

sundare.nu
Välkommen till Antioxidantsidan  Contox 
Vitamin E - en nyckelantioxidant i kroppen  Medical link
Antioxidanter
Effektivt vapen mot farliga fria radikaler
   
PrimaVi
Antioxidanter ökar kroppens försvar mer hos vissa Uppsala Universitet
Nyttiga nyheter om mörk choklad  Medical link  
Vitaminernas goda rykte har fått en knäck  Svenska Dagbladet
Vad är åldrande?  Aleph
3 svenska superbär fulla med antioxidanter Ica kuriren
Fruktens färg gör fler friska  Dagens Nyheter
Frukter och grönsaker som gör dig friskare  Expressen, GT

Fytokemikalier och deras effekt i kroppen

sund.nu

Tjatar du också på dina barn om att de ska äta mer frukt och grönt?

sund.nu

Regnbågsmat - färgrik mat som håller dig ung och frisk

sund.nu
Olivolja innehåller rätt fett och antioxidanter Nyfiken Vital
Antioxidanter flödar i kryddor och örter Nyfiken Vital
Maxa träningen – med antioxidanter Metro
Morötter skyddar mot magcancer  Svenska Dagbladet 
Te kan skydda mot cancer  Aftonbladet
Så förebygger du cancern  Aftonbladet
Granatäpplen skyddar mot cancer Aftonbladet 
Lykopen, tomatens röda antioxidant, kan skydda mot ateroskleros Medical link  
Nya rön om antioxidanter – kroppens skydd Stockholm Diabetesförening
Två koppar te om dagen ger skydd mot äggstockscancer Sveriges Radio
Grönt te mot cancer  PrimaVi
Rätt rött vin gör livet längre  Aftonbladet
Om vin och hälsa  Vinfakta
Kaffeinformation  Kaffeinformation

NYHETER INOM LIVSSTIL OCH KOST 

Prostatacancer
6 helomvändningar om antioxidanter Iform
Oenighet om antioxidanternas effekt Iform
ORAC – hur nyttig är din mat egentligen? Paulin

 

Sidan ändrades senast den 15 apr 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer eller gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 

 pil_red.gif Kroppslig rening

            223906_1476

  Probiotika hälsa för tarmen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -