haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

E-vitamin

SötmandlarLivsmedel med vitamin E

E-vitamin är ett fettlösligt vitamin. E-vitamin finns främst i sötmandel, hasselnötter, vegetabiliska oljor, rapsolja, vetegroddar, övriga nötter frön, solrosfrön, pumpafrön, gröna bladväxter och fullkornsprodukter. Finns även i ägg, rotfrukter, frukt och bär och mjölk samt margarin som innehåller E-vitamin.

  

Ett annat namn för E-vitamin är Alfatokoferol eller Tokeferol.

varningstriangel.jpg 

 50 gram sötmandlar om dagen täcker E-vitaminbehovet.

Bra för

E-vitamin skyddar cellerna mot fria radikaler ("skadliga ämnen" i kroppen) och är en naturlig antioxidant. Naturlig E-vitamin anses skydda mot cancer.

E-vitamin är bra för huden, gör huden elastisk och förebygger bl.a. rynkor och skyddar huden mot solens UV-strålar. Motverkar leverfläckar, ärrbildningar och har en läkande effekt på sår.

E-vitamin förbättrar syreförsörjningen hos musklerna, är bra för de röda blodkropparna, motverkar inflammationer och infektioner, behövs för cellmembranen och tarmens funktion. Anses även motverka sjukdomar som Alzheimer, Parkinson m.fl.

E-vitamin anses även vara bra för fertiliteten då vitaminet behövs för hormonet LH som i sin tur påverkar produktionen av testosteron

E-vitamin ökar även effekten av A-vitamin samt skyddar lungorna mot luftföroreningar. E-vitamin fungerar även förebyggande mot diabetes typ 1, se diabetes och insulin.

Symptom vid brist

Brist av E-vitamin har inte säkert påvisats hos vuxna människor, även om symptomen kan förekomma. Exempelvis: hjärt-och kärlsjukdomar och cirkulationssjukdomar, led- och muskelbesvär, benskörhet, svaghetstillstånd, matsmältningsproblem, allergier, acne, hormonella störningar, ofruktsamhet och anemi.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

  • Män 8-10 mg. 10 mg = 100 I.E. 
  • Kvinnor 8 mg (gravida/ammande 10/11 mg)
  • Barn 3-7 mg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

200 - 800 I.E. * under kortare perioder

 

Terapeutisk dosering

100 - 2000 I.E. * under kortare perioder

 

Symptom på överdosering

Illamående, diarré och sämre koagulationsförmåga hos blodet kan vara symtom på överdosering av E-vitamin. Höga doser anses kunna påverka och minska effekten av vissa läkemedel. Börja med lägre dosering om personen lider av reumatisk feber eller av för högt blodtryck.

Längre överdosering av vitamin E (ca 0,4-1 gram ) anses mindre skadligt än överdoseringar av A-vitamin.

Enligt nyare forskarstudier kan ett kontinuerligt för stort intag av syntetisk E-Vitamin vara skadligt, därför bör du vara försiktig med kosttillskott om intaget överskrider RDI-värdena allt för mycket under längre tid. En aning ökad risk för cancer, bl.a. prostatacancer anses föreligga enligt dessa studier. 

 

Att tänka på

E-vitamin är fettlöslig och utsöndras långsamt ur kroppen. E-vitamin anses även skydda fleromättat fett från att härskna.

E-vitamin består egentligen av 8 delvitaminer, något du bör tänka på om du köper vitaminet som kosttillskott. 

    

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

E - Alfatokoferol

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Sötmandel  (240 %), Solrosfrön (281 %), Hasselnötter (210 %), Jordnötter (91 %), Cashewnötter (74 %), Vetegroddar (110 %), Ål  (80 %)

30 - 60 % av RDI

Grönkål (54 %), Röd paprika (32 %) 

8 – 30 % av RDI

Spenat (29 %), Avokado (13 %), Mango (18 %), Papaya (18 %), Persika (18 %), Katrinplommon (23 %), Hallon (14 %), Tranbär (16 %), Vinbär (8 %), Sojabönor (8 %), Havre (8 %), Råg (8 %), Valnötter (26 %), Sesamfrö (22 %), Makrill (13 %), Ostron (8 %), Lever (8 %), Ägg (18 %), Smör (18 %)     

Tabell: Näringstabell vitamin E.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök även på E-vitamin i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om E-vitamin

Här nedan har du lite filmer om bra källor till E-vitamin:

Film: Vitamin E: magical supplement for many health conditions

Film: Vitamin E: Why you need and where to get it

Film Introduction to Tocotrienol - Vitamin E

Film: Beauty Talk: Vitamin E * Acne Scars, Brown Spots & Wrinkles

 

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 

E-vitamin

Medical Link
E-vitamin Nyfiken Vital 

VITAMIN E

Mjölkfrämjandet
Vitamin E - en nyckelantioxidant i kroppen Medical Link
Tveksam nytta med e-vitamintillskott Dagens Nyheter

E-vitamin mot mensvärk

Vårdfacket
E-vitamin bra vid Alzheimers sjukdom Nyfiken Vital 
E-vitamin kan vara bra för rökare  Nyfiken Vital 
E-vitamin kan förebygga astma  Svensk Egenvård 
E-vitamin viktigt under graviditeten  Astma 
E-vitamin effektivt mot mensvärk  Vetenskapsnytt 
E-vitamin kan förebygga astma Svensk Egenvård
E-vitaminbrist kan förklara benbrott Svenska Dagbladet
Höga doser av E-vitamin minskade oxidativstress  Nyfiken Vital 
Vitamintillskott kan öka risken för cancer Läkaemedlevärlden

E-vitamin ökar risken för prostatacancer

Dagens Nyheter

 

Sidan ändrades senast den 7 dec 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -