haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Vitamin B2 - Riboflavin

Mjölk

Livsmedel med vitamin B2

Vitamin B2 - Riboflavin är ett vattenlösligt vitamin. Det finns i de flesta livsmedel, främst i proteinrik föda. Stor mängd i lever, vetegroddar och torrjäst. En hel del i sötmandlar och en del i övriga nötter och frön, kött, fisk, ägg, spenat, svamp, sojabönor, baljväxter, och spannmål. Finns även i mjölprodukter som mjölk, fil och yoghurt. Mindre mängd i grönsaker, frukt och bär.

 

Bra för

Vitamin B2 behövs för förbränningen av fett, kolhydrater och protein och cellernas energiproduktion. Är bra för en normal funktion hos hud och hår, naglar och ögon (grå starr) samt för nervsystemet och tillverkningen av röda blodkroppar.

Vitaminet är också aktivt vid produktionen av fleromättade fettsyror och ett flertal hormoner.

Vitamin B2 fungerar som en antioxidant. Vitamin B2 är även bra för att bryta ner olika toxiner, gifter i levern.

Symptom vid brist 

Slemhinne- och hudförändringar, smärta i tungan, lila tunga, sprickor i mungipan, irriterade ögon, överkänslig för ljus, muskelsvaghet, huvudvärk och mental apati.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

  • Kvinnor 1,2-1,3 mg (gravida/ammande 1,6/1,7 mg)
  • Män 1,3-1,6 mg
  • Barn 0,4-1,1 mg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

50-300 mg

Terapeutisk dosering

upp till 500 mg

Symptom på överdosering

Inga kända.

Att tänka på

Vitamin B2 kan till viss del tillverkas av tjocktarmens bakterier. Havande kvinnor kan behöva ta tillskott. I stora delar av världen finns risk för B2-vitaminbrist. Problem med sköldkörteln eller binjurarna kan försämra omvandlingen av riboflavin till dess aktiva form.

Vitamin B2 aktiverar och stödjer flera andra näringsämnen i deras funktioner, bland annat B3 - niacin, B9 - folsyra, B6 samt vitamin K. Vitamin B2 kallas även vitamin G, dess pigment är gult vilket kan synas i urinen om du intar mycket B3.

Notera:

Koppar, zink och järn anses kunna minska upptaget av vitamin B2.

Notera:

B-vitamin förstörs vid längre uppvärmning och rinner ut i kokvattnet vid kokning.

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

B2 - Riboflavin

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Torrjäst (390 %), Lever (262 %), Vetegroddar (62 %), Gurkmeja (84 %)

30 - 60 % av RDI

Sötmandel (49 %), Renkött (44 %)

8 – 30 % av RDI

Svamp (20%), Spenat (18 %), Avokado (8 %), Katrinplommon (10 %), Nypon (19 %), Sojabönor (19 %), Övriga bönor (ca 12 %), Linser (12 %), Ärtor (11 %), Havre (8 %), Råg (8 %), Hirs (24 %), Valnötter (9 %), Jordnötter (8 %), Cashewnötter (12 %), Linfrö (12 %), frö (16 %), Bockhornsklöver (23 %), Persilja (19 %), Nässla (9 %), Makrill (21 %), Ål (37 %), Ostron (12 %), Köttfärs (18 %), Griskött (16 %), Kyckling (9 %), Ägg (28 %), Mjölk (9 %)  

Tabell: Näringstabell vitamin B2.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök även efter Riboflavin i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om vitamin B2

Här nedan har du lite filmer om bra källor till vitamin B2:

Film: "Riboflavin - Vitamin B2: For energy, healthy skin and cataract prevention and cataracts."


Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 
Riboflavin gör folat bättre på att förebygga koloncancer Nyfiken Vital

 

Sidan ändrades senast den 8 sep 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -