haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -
Mat: näring, tabell Vatten Energibehov Kolhydrater Fett Proteiner Enzymer Hormoner Kosttillskott Vitaminer Mineraler Antioxidanter Syra/basbalansen Fibrer


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Vatten - vätska, vätskebrist och hälsa

Vatten

Vatten, ljus och näring är byggstenarna i allt liv!

Friskt och rent vatten är bra för din kropp och din hälsa. Att dricka vatten eller få i sig vätska på annat sätt är livsviktigt. Vi kan klara oss utan mat i flera dagar, utan vätska klarar vi oss bara några dygn innan komplikationer uppstår.

En vuxen människa består till ca 65% av vatten, för nyfödda barn är siffran 75%.

En vuxen konsumerar upp mot 3 liter vätska per dag. Varierar efter vikt, hur varmt det är, hur mycket man svettas m.m. Av dess 3 liter får vi oss ca hälften från kosten. Ca 1.5 liter (6 - 8 glas) måste vi därför dricka varje dag. Den fasta födan ger ca 0,5–1 liter, därtill bildas ca 2,5–4 dl vatten vid förbränningen av protein, fett och kolhydrater från kosten.

30 ml/kg kroppsvikt är en bra riktlinje för ditt vätskebehov per dag. Vatten innehåller inga kalorier i sig men ger näring och räknas därför som ett näringsämne.

 

varningstriangel.jpg 

 Drick minst 1.5 liter vätska per dag!

En hel del studier har visat att vatten är en ypperlig källa för att uppnå en allmän god hälsa. Vatten renar kroppen och behövs för att optimera näringstillförseln samt att hålla alla organ mm. vid full hälsa. Det finns vissa som menar att det faktum att vi intar för lite vätska varje dag gör så att kroppen successivt fungerar på en konstant uttorkad nivå vilket kan vara grunden till många sjukdomar. Genom att bara dricka betydligt mer vatten än vad vi gör överlag varje dag kan vi behålla en bättre allmänhälsa samt även slippa belasta kroppen med en massa toxiner av olika slag.

Vill du få en uppfattning om ditt behov av vätska kan du räkna ut ditt dagliga behov här på extern sida: Vattentornets vattekalkylator.

 

Att tänka på

0 kcal/gram ger vatten i energi. Försök att starta varje morgon med att dricka 0.5 - 1 liter vatten, detta förbättrar reningen av kroppen samt säkerställer vattenbalansen i kroppen. På vintern eller om man känner att att allt för kallt vatten kyler kroppen drick ljummet uppkokat vatten istället (alternativt något nyttigt té). Drick kontinuerligt vatten under hela dan.

Drick mer vid fysiskt ansträngande aktiviteter samt när det är varmt, om man har ett rörligt arbete eller idrottar mycket. Om man är i en uttorkande miljö lika så, om du sitter länge framför dataskärmar eller dylikt ...

Tips!

Vid löpning längre sträckor än 5 km kan det även vara bra att ha med sig vätska och inta ca 1 dl var 15:de minut. Låt din törst styra vätskeintaget. 

Tips! Vi hårdare

Notera:

Vatten innehåller i sig inga kalorier, det är till och med så att om du intar 1 liter kallt vatten (10 gradigt) förbränner kroppen ca 30 kcal för att värma upp vattnet till kroppstemperatur!

0 kcal/gram ger vatten i energi

 

Äldre har en förmåga att dricka för lite vatten, vätskebristen förstärks av att olika läkemedel som man eventuellt intar kan vara vätskedrivande i sig. Kaffe, alkohol, läskedrycker m.fl. är inga bra källor för att tillföra optimal vätska. Drick rent vatten istället. Källvatten är att föredra.

 

Bra för - återställ vätskebalansen

checkbox_blue_small.jpg

Vatten behövs för att kroppens ska fungera optimalt, levern, njurarna, matsmältningen, lederna m.m.

checkbox_blue_small.jpg

Vatten behövs för ämnesomsättningen, näringstillförseln och syretillförseln till cellerna, reglering av kroppstemperaturen, blodets transport och kroppens PH-värde.
checkbox_blue_small.jpg

Vatten förbättrar koncentrationsförmågan och uthålligheten. Vatten behövs för kroppens och musklernas återhämtning vid fysisk träning.

checkbox_blue_small.jpg 

Vatten förbättrar energiupptaget och förbränningen av kalorier.

checkbox_blue_small.jpg 

Vatten ökar mättnadskänslan, minskar hungern. Drick exempelvis 2 glas vatten innan måltid.

checkbox_blue_small.jpg 

Vatten behövs för kroppens naturliga rening. Vatten forslar bort gifter (toxiner) och förbränningsprodukter av olika slag genom kroppens reningsorgan.
checkbox_blue_small.jpg Vatten minskar effekterna av stress och trötthet.

checkbox_blue_small.jpg 

Vatten ger naturlig skönhet för kroppen, är bra för hud och hår.

checkbox_blue_small.jpg

Kroppens glykogenförråd som byggs upp av kolhydrater används både som energidepå och vätskedepå vid träning. När glykogenet bryts ner till glukos frisätts även bundet vatten. 500 gram kolhydrater kan på sätt binda ca 1,5 kg (liter) vatten!

Vad händer vid brist på vatten i kroppen

checkbox_red_small.jpg

Uttorkning på grund av vätskebrist uppstår redan när du tappar vätska som motsvarar 1 - 5 % kroppsvikt.

checkbox_red_small.jpg Bara några procents vattenbrist får oss i obalans och försämrar kroppens funktionalitet. Törst är ett naturligt tecken på vätskebrist.
checkbox_red_small.jpg Låg vattenkonsumtion leder till trötthet, sämre intellekt, sämre koncentrationsförmåga, och sämre prestationsförmåga. Andra symptom vid större vätskebrist kan vara huvudvärk, yrsel, illamående, kramper och stickningar i musklerna.

checkbox_red_small.jpg 

Vid 10 % vattenbrist drabbas du lätt av värmeslag, 20 % vattenbrist leder till uttorkning av kroppen och tillsist död.

checkbox_red_small.jpg Kroppen svettas vätska vid träning för att sänka kroppstemperaturen. Skillnaden i kroppstemperatur kan vara hela 3 - 4 grader, något som kroppen kan balansera genom att avge vätska, upp mot 2 liter eller mer vid hård träning.
checkbox_red_small.jpg Vätskebrist vid stark svettning kan leda till lågt blodtryck, beroende på att blodvolymen som normalt innehåller ca 92 % vatten minskar samtidigt som kroppens salter minskar (svettas ut). Inta gärna mineralsalt eller mineralvatten efter större vätskeförluster för att kompensera för de mineraler du svettats ut.

checkbox_red_small.jpg 

Låg vattenkonsumtion försämrar fettförbränningen och försämrar muskeluppbyggnaden i kroppen samt bryter ner muskler.

checkbox_red_small.jpg Låg vattenkonsumtion leder lätt till förstoppning. Se även fibrer.

checkbox_red_small.jpg 

Låg vattenkonsumtion anses av vissa kunna vara en viktig grundorsak till en rad sjukdomar som exempelvis ledgångsrematism, magsår, tarmsjukdomar m.fl.

checkbox_red_small.jpg 

Äldre människor bör vara observanta på sitt vattenintag, då man ofrivilligt har en förmåga att minska denna successivt med åldern i och med att man känner mindre törst. Detta kan vara en orsak till många ålderrelaterade sjukdomar enligt somliga.

checkbox_red_small.jpg

Ett tecken på onaturligt stor vattenbrist är ofta återkommande muntorrhet.

checkbox_red_small.jpg

Låg vattenkonsumtion kan även lura kroppen att känna sig hungrig.

checkbox_red_small.jpg

Obs! Alkohol och kaffe är vätskeutdrivande.

 

Symptom vid för stort intag av vatten

Vid stort intag av vatten under längre tid, 2-3 liter mer än vad som rekommenderas per dag så kan vissa komplikationer visa sig. Vid fastadetox och kroppslig rening så kan man under en kortare tid däremot välja att överkonsumera vatten för att hjälpa till med reningen av toxiner ur kroppen.

 

Rena kroppen med extra vatten

För att rena kroppen kan du testa att dricka ca 1 liter vatten per dag per 30 kg kroppsvikt. Dvs. drick ca 2.5 liter extra vatten om ni väger 75 kg. Detta förutom den vätska ni får in genom födan. Testa detta under några veckor. Ni kommer känna stor förbättring om ni haft obalans i kroppen tidigare. En stor förespråkare för detta är F.Batmanghlidj där hans bok "Sjuk eller törstig" kan vara en väckarklocka vad man än tycker om hans teser, påståenden och bevis. Det bästa sättet är att testa själv. Ni kommer få springa på toaletten oftare men helhetshälsan kommer bli bättre. Förslag på intag av mer vatten:

  • Börja varje morgon med att dricka ca 4 glas vatten, ca 0.8 liter. Att börja din morgon med vatten sätter även i gång ämnesomsättningen.
  • Drick ca 2 glas vatten en halvtimme innan en huvudmåltid (lunch och middag).
  • Drick vatten kontinuerligt under dagen
  • Se till att du totalt har druckit ca 2.5 - 3 liter vatten vid dagens slut

Se även kroppslig rening.

 

Olika typer av vatten

I EU har man lagstiftat hur vatten på flaska får märkas. Följande kriterier gäller:

  • Naturligt mineralvatten: innehåller endast naturliga mineraler, dvs inga tillsatser av mineraler
  • Källvatten: innehåller endast naturliga mineraler, dvs inga tillsatser av mineraler
  • Bordsvatten: får ha tillsatser av mineraler, likaså aromämnen.

Därtill har vi följande vatten att tillgå:​

  • Kommunalt kranvatten: kvalitén variera beroende på kommun, reningsmetod samt eventuella tillsatser. 
  • Kranvatten från egen brunn: Kan vara av olika kvalité, kan innehålla mer mineraler än kommunalt vatten, högre bakteriehalt också, kan vara mer eller mindre smutsigt. Testa ditt vatten för att fastställa kvalité.

Kommunalt vatten har ofta tillsatser, exempelvis sker desinfektering genom en mindre tillsats av klor. Kommunalt vatten kan även innehålla fluor. Detta anses kunna försämra den normala bakteriefloran i tarmarna, se probiotika. Dricksvatten bör vara svagt basiskt, kommunalt dricksvatten har i dag en riktlinje att ligga på PH-värde 7,5 - 9. Stockholms vatten har exempelvis PH 8.5. Se även syra/basbalansen.

Många föredrar att själv rena sitt kommunala kranvatten innan man dricker det. Det finns olika typer av reningmaskiner av olika märken som är bra för rening av vatten. Många köper hellre mineralvatten (ibland lätt kolsyrat) eller källvatten på flaska istället. Man kan även koka vattnet 15 - 30 minuter för att få bort kloret. En annan variant är att tappa upp kranvatten och låta det stå några timmar i rumstemperatur eller i kylskåp, kloret avdunstar då till stor del. Det avdunstar snabbare ju varmare det är.

Mineralvatten innehåller bl.a. ofta kalium, kalcium, magnesium och bikarbonat.

 

Fakta om vårt kommunalt dricksvatten! var finns godaste dricksvattnet i Sverige? se Svenskt Vatten.

 

Andra sätt att få i sig vätska

Att dricka rent vatten är ett ypperligt sätt att få i sig sitt vätskebehov. Andra drycker vi ofta konsumerar är: 

  • Läsk/saft: innehåller för mycket fritt socker för att anses vara bra. Börjar dyka upp alternativ på marknaden med konstgjorda sockertillsatser, vilken funktion dessa har på kroppen har inte riktigt utretts.
  • Mjölk: innehåller en del vitaminer och mineraler (kalcium m.fl.), dessutom en del mättat fett som somliga anser skadligt i stora mängder. Se mjölk.
  • Juice: egenpressad juice har kvar de flyktiga nyttiga C-vitaminerna och anses som väldigt nyttigt. Köpt juice har ofta lägre C-vitaminhalt, och även om den kallas "naturpressad juice" så har den tappat i C-vitamin. Är en förpackning döpt som juice får den inte innehålla något tillsatt socker, till skillnad från exempelvis nektar.
  • Té: innehåller ofta koffein, särskilt Svart standard Té (ca 50 mg/kopp) som anses beroendeframkallande och som dessutom kan vara vätskedrivande vid stort intag. Svart Té innehåller nyttiga antioxianter. Grönt Té innehåller överlag väldigt lite koffein och innehåller mer antioxidanter än Svart Té och är dessutom fettförbrännande. Örttéer och Rött Té innehåller inget koffein alls och har flera andra hälsofördelar.
  • Kaffe: innehåller koffein (ca 100 mg/kopp) som anses beroendeframkallande och som dessutom är vätskedrivande vid stort intag. Kaffe anses även öka energiförbrukningen i kroppen och fungerar faktiskt som en fettförbrännare, dessutom har den uppiggande egenskaper, men bör intas i reglerade mängder. 
  • Alkohol: större mängd alkohol är kraftigt vätskedrivande och skadligt för allmänhälsan i större mängd. Ger dessutom mycket energi, 7 kcal/gram, se energibehov.  
  • Öl: innehåller öljäst som är nyttigt i sig samt en hel del nyttiga mineraler. Dessvärre innehåller även öl mängder av sockret maltos som har ett högt GI-värde. Ökad bukfetma samt höjd kroppsvikt är vanlig vid stor ölkonsumtion, därtill har alhoholen övriga negativa effekter som vi alla känner till.
  • Vin: innehåller en hel del nyttiga vitaminer och mineraler samt är även antioxianter har det visat sig. Därför rekommenderas särskilt äldre att inta mindre mängder vin kontinuerligt. Vin i större mängder bör undvikas.
  • Mat: all mat innehåller vatten i olika mängd, ex kött 60 - 70 %, pasta 50 %, grönsaker 60 - 80 %, frukt 80 - 90 %.
  • Frukt: innehåller mycket vatten (80 - 90 %) och är bra som mellanmål då de höjer såväl energi- som vätskebalansen. 
  • Grönsaker: innehåller mycket vatten (60 - 80 %), tomater, gurka m.fl är grönsaker som innehåller mycket vatten.

Tips!

Lägg lite citron eller gurka i vanligt vatten för att friska upp smaken. Citron är basiskt för syra/basbalansen och anses vara bra för matsmältningen. Citron är även vätskedrivande så du får även tänka på att inta mer vätska än normalt.

Notera: 

Du bör vara observant på hur mycket sockerarter drycken innehåller när du dricker juice, saft, läsk samt öl. Socker är en kolhydrat som ännu mer i utspädda form som dryck påverkar kroppens insulinbehov då blodsockerhalten i blodet höjs kraftigt. Produkter med mycket socker har därför ofta högt GI-värde. Enligt nyare forskning så anses detta bl.a. leda till  större risk för fetma samt hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Obs!

I större mängder är öl och vin och andra alkoholhaltiga drycker vätskeutrivande för kroppen, detta tillsammans med alkoholens negativa inverkan på kroppen och psyket gör att man bör hålla sin konsumtion låg för god allmänhälsa.

 

Tecken på att man har rätt vattennivå

Törst är det bästa kriteriet på att du behöver inta mer vätska, vid återkommande muntorrhet är risken stor att du lider av större vätskebrist.

Att urinen är genomskinlig till ljusgul brukar vara ett tecken på att vi intar tillräckligt mycket vätska. Om urinen är mörk under en längre tid desto större chans att vätskebrist föreligger.

 

Törst, muntorrhet och mörkgul urin

kan vara tecken på att vätskebrist förekommer!

 

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar: Källa: 
Vatten mot hunger   PrimaVi 
Vatten  Ironmag
Sveriges godaste kranvatten 2005  Svenskt Vatten
Vatten - ett av våra viktigaste livsmedel  Eksjö Kommun
Gärna vatten - men inte ur kran Aftonbladet 
Hur mycket vatten ska du dricka varje dag? Hälsotek
Mineralrikt vatten en hälsokälla  1,6 miljonerklubben 
Så nyttigt är ditt mineralvatten Aftonbladet 
Vätska och prestation Maxtempo
För mycket fluor i vattnet Råd & Rön
Fluor i vatten ökar inte risken för höftfrakturer  Medical link  

Sjuk eller törstig (som pdf) 

Klokast,

Utdrag från F.Batmanghlidj 

Drick inte för mycket vatten

sund.nu
Vattnet bär information och energi  

Klokast, 

Utdrag från Masaro Emoto 

Vatten kan ge barnen diabetes   Aftonbladet 
BARA "VANLIGT VATTEN"   Kvicksilver 

Drick dig sund

Expressen

Drick rätt - och få din drömkropp

Expressen

Unna dig en kopp te 

Aftonbladet 

Se upp för de flytande kalorierna i sommar…

Må bra

Så många kalorier - finns i din dryck

Aftonbladet 

Välj rätt juice – och bli piggare

Aftonbladet 

Kollaps vid konditionsidrott

Träningslära

Vatten är ett farligt gift ...

Läkartidningen

Plastflaskor kan vara orsaken till migrän

Expressen

Sju miljoner dog av dålig luft 2012

svenska Dagbladet

 

Sidan ändrades senast den 24 nov 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -