haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Kalcium (Ca)

Olika kålsorterLivsmedel med Kalcium

Nypon, nässlor, chiafrön, sesamfrö, grönkål, spenatbönor, nötter och frön, mjölk, mjölkprodukter, ost, fetaost, bakpulver, örtsalt och graham.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

varningstriangel.jpg

Äldre kan behöva ta tillskott av kalcium och D-vitamin.

Bra för

Kalcium behövs för benuppbyggnaden (skelettet), tänderna, nervernas funktion, cellernas musklernas funktionalitet. Bra för hud och hår, blodets koagulation och för att bibehålla bra blodtryck och blodfetter. Kalcium är även inblandad i produktionen och fuktionen av vissa hormoner, ex. Parathormon (PTH).

Kalcium motverkar allergier och infektioner. Anses även minska risken för olika cancertyper som bröstcancer, cancer i tjocktarmen, Alzheimers m.fl.

Kalcium är bra vid viktminskning då kalcium anses binda fett men även förbättrar kroppens fettförbränning. Kalcium minskar risken för diabetes typ 2, se insulin.

  

Symptom vid brist

Rachitis (engelska sjukan), hämmad tillväxt, benskörhet (osteoporos), urkalkning av skelettet och tänderna, muskelkramper, högt blodtryck, sömnsvårigheter, nervositet, depression, hud- och hårproblem. blödande tandkött, karies, allergier, nedsatt produktion av magsyra, armar och ben som domnar/sticker, kramper och menstruationssmärtor.

Kalcium är bra vid högt blodtryck!

 

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

  • Kvinnor och män 800 mg (gravida/ammande 900 mg)
  • Barn 360 - 700 mg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

1 - 1,5 g

 

Terapeutisk dosering

1 - 1,5 g

 

Symptom på överdosering

Riktigt stora intag av kalcium tillsammans med D-vitamin kontinuerligt anses kunna meföra att kroppens vävnader förkalkas. Nyare studier har visat att allt för mycket kalcium troligen kan ge hjärt- och kärsjukdomar på likande sätt som för lite kalcium ger.

 

Att tänka på

Kalcium är det mineral som kroppen har mest av. Kalcium samverkar med magnesium och fosfor för att bilda starka tänder och skelett. Magnesium, D-vitamin och C-vitamin främjar kalciumupptaget. Även kisel behövs för kalciuminlagringen i kroppen. Vitamin K binder kalcium i skelettet.

Kalcium behövs för optimalt intag av Magnesium, faktorn kalcium/magnesium bör vara ca 2:1.

Kalcium D-vitamin

Kalcium Magnesium

Fysisk träning förbättrar kalciumupptaget i skelettet.

Det är viktigt att äxande barn och ungdomar intar kost med mycket kalcium. Äldre kan behöva tillskott. 

Notera!

intag av för mycket snabba kolhydrater, droger eller gluteintolernas kan bl.a. påverka kroppens upptag av kalcium negativt.

Obs!

Benskörhet beror inte bara på brist på kalcium, utan rätt intag av magnesium, fosfor och D-vitamin är viktigt, även K-vitamin. Därtill ska du ej överkonsumera natrium eller fosfor.

 

Obs!

Åderförkalkning beror inte på problem med kalciumupptaget, utan beror främst på en långvarig felaktig kost (bl.a. för mycket mättade fetter och transfetter) samt dålig motion.


Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Kalcium (Ca)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Sesamfrö (122 %), Gurkmeja (142 %), Nässla (74 %)  

30 - 60 % av RDI

Nypon (39 %), Persilja (42 %)

8 – 30 % av RDI

Grönkål (20 %), Spenat (20 %), Vitlök (23 %), Sojabönor (28 %), Bruna bönor (17 %), Röda bönor (14 %), Vita bönor (18 %), Mungbönor (15 %), Linser (10 %), Kikärtor (19 %), Valnötter (12 %), Sötmandel (12 %), Hasselnötter (24 %), Linfrö (25 %), Solrosfrön (14 %), Bockhornsklöver (22 %), Ostron (11 %), Mjölk (14 %)   

Tabell: Näringstabell Kalcium.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

 

Sök även efter Kalcium i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om Kalcium

Här nedan har du lite filmer om kalcium:

Film:Calcium Deficiency Symptoms

Film: 10 Vegan Sources of Calcium

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 
Gå ner i vikt med vanligt kalcium Expressen
Kalcium är viktigt för kroppen Nyfiken Vital
Yoghurt kan leda till att man går ner i vikt Ny Medicin
Kalcium kan minska din vikt giviktkoll
Barn som dricker mycket mjölk kan leva längre Svenska Dagbladet
Fet mjölk rena bantningskuren Svenska Dagbladet

Samspelet mellan insulin och kalcium

Uppsala Universitet

Kalcium är viktigt i biologiska system

2000-talets Vetenskap
En kost rik på kalcium och D-vitamin kan minska risken för PMS Ny Medicin
LAKTOSINTOLERANS Åbo Akademi
Kalcium förebygger bröstcancer Iform
Kalcium från mjölk överlägset kosttillskott Nyfiken Vital
C-vitamin och kalcium ger mindre bukfetma Nyfiken Vital
Kalcium under graviditeten skyddar barnet mot bly Nyfiken Vital
Nytt stöd för att kalcium och vitamin D förebygger fraktur Dagens Medicin

Kalcium i maten fara för hjärtat

Dagens Nyheter

 

Sidan ändrades senast den 19 okt 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -