haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

Fosfor (P)

YougurtLivsmedel med Fosfor

De flesta livsmedel, vetegroddar, vetekli, torrjäst, bakpulver, chiafrön, sojabönor, bönor, linser, ärtor, nötter och frön, spannmål, kött, fisk och mjölkprodukter (särskilt ost). Fosfor finns också som tillsats i viss kost.

 

Bra för

Fosfor är bra för bildning av DNA/RNA, ben och tänder, syra/basbalansen och ingår i ett flertal enzymer som kontrollerar näringsomsättningen av fett och kolhydrater. Även bra för blodets fettbalans, energiproduktionen, arvsmassan och uthålligheten.

Symptom vid brist

Brist väldigt ovanligt. Symptom kan vara benskörhet, att skelettet urkalkas, kalciumförluster och nerv- och muskelproblem. Mentala problem, infektioner och blodbrist (anemi) kan förekomma.

 

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

800 mg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

Finns ej.

Terapeutisk dosering

Finns ej. 

Symptom på överdosering

Syra/basbalansen blir sur. Överdoseringen kan medföra benskörhet, på grund av brist på kalcium samt förkalkning av vävnader. Hjärt- och kärlsjukdomar kan även uppstå.

Att tänka på

Fosfor är det andra vanligaste mineralet i kroppen efter kalcium. Blandkost täcker dagsbehovet, ger ca 1-2 g fosfor per dag.

Fosfor samverkar med kalcium för att bilda starka tänder och skelett. Proportionerna bör vara 1:2 mellan fosfor och kalcium. D-vitamin behövs även för kroppens omsättning av fosfor.

Överskott av fosfor kan leda till brist på kalcium.

Tillsatser av olika fosfater i maten

Det tillsätts fosfor i livsmedel vilken innebär att man tror att ca 50 % av Sveriges befolkning i dag har ett för stort intag av fosfor. Stort intag av färdig lagad mat som läsk, juice och skräpmat överlag kan skapa överskott på fosfor. Äter du mycket kött kan du även få i dig för mycket fosfor. Charkvaror, bageriprodukter, yoghurt, frusna grönsaker, frukostflingor och soppor är andra exempel. Se tillsatser.

Notera:

I drycker tillsätts fosfor för att ge beska i smaken. I kött för att binda vätska. I halvfabrikat och torramixer som smakförstärkare, stabiliseringsmedel, skydda färgen, binda vätska samt snabba upp koktiden. Håll utkik efter beteckningen fosfater under E-nummer.

Obs!

Vid njursvikt har man svårare att rensa bort överskottet av fosfor.

Notera:

Intag av magsyrehämmande läkemedel kan skapa brist på fosfor.

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Fosfor (P)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Sojabönor (69 %), Bruna bönor  (52 %), Röda bönor (51 %), Vita bönor (53 %), Vetegroddar  (125 %), Sötmandel (65 %), Cashewnötter (61 %), Linfrö (82 %), Sesamfrö (79 %), Solrosfrön (88 %)

30 - 60 % av RDI

Mungbönor (42 %), Linser (47 %), Ärtor (48 %), Kikärtor (41 %), Havre (41 %), Råg (45 %), Bovete (40 %), Ris (37 %), Hirs (30 %), Valnötter (39 %), Hasselnötter (39 %), Jordnötter (48 %), Bockhornsklöver (37 %), Gurkmeja (39 %), Makrill (38 %), Renkött (34 %), Lever (43 %)     

8 – 30 % av RDI

Broccoli (10 %), Kronärtskocka (10 %), Svamp (12 %), Vitlök (19 %), Katrinplommon (10 %), Nypon (15 %), Bondbönor (12 %), Pasta (20 %), Persilja (9 %), Nässla (11 %), Lax (25 %), Ål (22 %),  Ostron (18 %), Köttfärs (21 %), Griskött (26 %), Kyckling (22 %), Ägg (25 %),  Mjölk (11 %)

Tabell: Näringstabell Fosofor.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök även efter Fosfor i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om Fosfor

Här nedan har du lite filmer om fosfor:

Film: Fluoride is Poison | Brainwash Update

 

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 

Njursjukdom: balansera kalcium och fosfor

IW

Fosfor i läsk och halvfabrikat påverkar vår hälsa

sund.nu
Fosfor i maten kopplas till för tidig död Svenska Dagbladet
Här är maten med mest skadlig fosfor Svenska Dagbladet
Tillsatser också en hälsofråga Svenska Dagbladet

Följande livsmedel innehåller fosfor

Matkalkyl

Mjölk mot benskörhet - håller inte tätt!

Vita viva

ADHD/DAMP

PH-balans

 

Sidan ändrades senast den 22 apr 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer eller gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 

 pil_red.gif Kroppslig rening

            223906_1476

  Probiotika hälsa för tarmen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -