haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Natrium (Na)

SaltLivsmedel med Natrium

Koksalt (Natriumklorid), havssalt, de flesta livsmedel, kött, fisk, frukostflingor, matbröd och all saltad mat.

Halvfabrikat, konserver och köpt bröd innehåller ofta en ansenlig mängd salt.

varningstriangel.jpg Ett för stort intag av Natrium är väldigt vanligt.

Bra för

Vatten- och saltbalansen, syra/basbalansen och nervernas funktion.

Symptom vid brist

Brist på natrium är ovanlig. Symptom på brist kan vara muskelkramper och huvudvärk.

Akut brist kan uppstå genom stark svettning, exempelvis vid regelbunden hård fysisk träning eller stark sol. Vid stora brister kan livsfarliga kramper uppkomma.

Notera:
Vätskedrivande läkemedel, njur- och leversjukdomar, brist på sköldkörtelhormon och Addisons sjukdom kan skapa brist på natrium.

Obs!
Även strikt kost enligt LCHF där inga halvfabrikat ingår kan skapa brist på natrium.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

0,5 g natrium --> ca 1,25 g koksalt

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

Finns ej.

Terapeutisk dosering

300 - 3000 µg natrium

Symptom på överdosering

Överdosering av natrium beror oftast på överkonsumtion av salt. Ca 1,25 g koksalt motsvarar dagsbehovet, ca 0.5 g intag av natrium (natriumklorid). Tar du ca 5-6 g koksalt (ca en tesked) om dagen så anses det finnas risk för högt blodtryck. Många svenskar tar betydligt mer än så, upp mot det dubbla, dvs. 10 -12 g koksalt!

Notera:

Det finns en stor studie som visat att personer som hade ett saltintag på mellan 7 - 13,8 gram salt hade lägst risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, dvs. siffror som inte alls stämmer överens med de svenska rekommendationerna enligt ovan!

Överkonsumtion kan även leda till benskörhet eller att kroppen binder för mycket vatten (ödem).

1 tesked salt om dagen täcker dagsbehovet!

Vätskeförluster kan även leda till för höga nivåer av natrium, vilket bl.a. kan ske vid ihållande diarré och kräkningar samt njursjukdomar.

Högt natriumintag kan lura kroppens behov av naturligt vattenintag så det minskas, du känner då mindre törst med risk för uttorkning av kroppen. Se även vatten.

Notera:
Obalans av hormonet aldosteron som tillverkas i binjuren kan innebära att kroppen inte gör sig av med natriumöverskott genom urinen.

Att tänka på

Natriumbehovet täcks av normal kost, utan extra saltning av maten. Det är vanligare att vi äter för mycket natrium, särskilt om du äter mycket färdiglagad mat, snabbmat och halvfabrikat. Ca 75 % av saltintaget kommer i så fall därifrån vilket kan medföra att du får i dig upp mot 10-12 gram salt/dag!

Livsmedelsverket vill få ner konsumtionen av salt till ca 6 g/dag till att börja med.

Varning:

Många livsmedel har tillsatt salt vilket kan göra det totala dagliga intaget för stort. En färdiglagad rätt, exempelvis en pizza kan innehålla upp mot 6 g salt!

För stort intag av salt kan leda till högt blodtryck som i sin tur kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar. Studier tyder på att personer som lider av högt blodtryck kan vara känsligare för högre natriumhalter från exempelvis bordssalt och får då bättre blodtryck genom att minska på saltet.

Andra riskgrupper som bör se över sitt saltintag är personer som lider av övervikt, njursvikt, små barn samt de som redan äter alldeles för mycket halvfabrikat.

Hos en normal människa så renar njurarna bort överskott på natrium, risken för högt blodtryck finns vid en längre tids överkonsumtion av salt.

Salt bör innehålla jod. Havssalt eller mineralsalt är ett bra saltalternativ då de innehåller mindre natrium, men se till att saltet även innehåller jod. Salt i halvfabrikat innehåller dessvärre dåligt med jod.

Obs!

Vid kontinuerlig fysisk träning försvinner en hel del natrium när du svettas.

Ca 2 % av kroppens mineralinnehåll består av natrium. Natrium finns i kroppsvätskorna, främst i blodet, men även i skelettet och cellerna.

Kalium-natriumbalansen, mängden natrium och kalium är viktiga för kroppens vatten- och saltbalans, se vatten. Natrium höjer ditt blodtryck medan kalium sänker det. Kvoten Kalium/Natrium ska därför vara så hög som möjligt.

Natrium är en antagonist till kalcium vilket innebär att för mycket natrium driver ut kalcium ur kroppen.

Kalcium vaag2.jpg Natrium

Notera:

Njurarna är inblandade i kroppens saltbalans, och bl.a. beroende av hormonerna kortisol, aldosteron och ADH.

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Natrium (Na)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 % av RDI

Renkött (350 %), Smör (94 %)

30 - 60 % av RDI

Sparris (58 %)

8 – 30 % av RDI

Kronärtskocka (16 %), Linfrö (12 %), Gurkmeja (12 %), Lax (11 %), Makrill (14 %), Ål (11 %), Ostron (15 %), Köttfärs (13 %), Griskött (10 %), Kyckling (15 %), Lever (16 %), Ägg (26 %), Mjölk (8 %)

Tabell: Näringstabell Natrium.

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök efter Natrium i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Blad.png

Välj själv! handla i någon av Sveriges populäraste hälsoshoppar! Se Bra hälsoprodukter

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om Natrium

Här nedan har du lite filmer om natrium:

Film: Sodium in our Diet - Healthy Living 2-2012

Film: The Sodium-Potassium Balance

Film: Sodium - The Basics

Artikellänkar

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

Externa länkar: Källa:
Salt kan göra dig sjuk Aftonbladet
Läkare och allmänhet vilseleds om salt Dagens Medicin
Forskare: Svenskars saltintag lagom Svenska Dagbladet

Minska salthalten i alla livsmedel

Svenska Dagbladet
Höga salthalter i vanligaste maten Svenska Dagbladet
Sverige slarvar med saltet Svenska Dagbladet
Mindre salt i maten nyttigt för alla Svenska Dagbladet
Salt farligare än man trott Svenska Dagbladet
Salt ökar risken för hjärtinfarkt Svenska Dagbladet
Nu krävs krafttag mot saltet Svenska Dagbladet
Regeringen vill inte lagstifta om saltet Svenska Dagbladet
”Färdigmaten är nödfallsmat” Svenska Dagbladet

”Man överdriver farorna med salt”

Svenska Dagbladet
Chatt om riskerna med saltet Svenska Dagbladet
Lev längre utan salt Aftonbladet
Salt och blodtryck Livsmedelsverket
Råd om salt Livsmedelsverket
Hur kan man minska saltintaget? Livsmedelsverket
Salt höjer blodtrycket och ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar Livsmedelsverket

Natrium / Varför görs undersökningen?

Infomedica
Är du beroende av salt! webbtest Expressen
Havet – skönhetens källa Aftonbladet

Viktig information om salt

Från Dr. Batmanghelidj's book, "Water: Rx for a Healthier Pain-Free Life"

Privat sida
Jozo Salt Mineralsalt smakar bra och är nyttigt Nyfiken Vital
Mineralsalt är nyttigt Nyfiken Vital
New York vill minska salthalten i maten Aftonbladet

Sidan ändrades senast den 12 nov 2016

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

           12051_7309 

    Du som löper och vill lära dig mer! Konditionsträning och Löpning! Intervallträning, Löpteknik, Löparutrustning ...

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -