haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

Kalium (K)

BönorLivsmedel med Kalium

De flesta livsmedel, nypon, sojabönor, bönor, nötter och frön, vetegroddar, torrjäst, kålväxter, kelp, kakao, te och torkade aprikoser. Även i frukt och bär (särskilt bananer), spannmål, övriga grönsaker, potatis och rotfrukter.

 

  

Bra för

Vatten- och syra/basbalansen, musklernas funktion, hjärtat, normal njurfunktion, nervfunktionen och sänka blodtrycket.

  

Symptom vid brist

Muskelsvaghet och kramper, stickningar, domningar, trötthet, depression, dålig aptit, förstoppning, glömska, störd hjärtrytm (hjärtrytmi), stroke (hjärtinfarkt, hjärnblödning) samt högt blodtryck.

Kan även leda till diarré, kräkningar, njurbesvär och hormonstörningar.

 

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

  • Kvinnor och män 3,1 g (gravida/ammande 3,1 g)
  • Barn 0,8 - 2,0 g

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

> 3 g genom kosten, 300 mg som tillskott

 

Terapeutisk dosering

Finns inte.

 

Symptom på överdosering

Mer än 15-20 g per dag kan göra så att hjärtat slår oregelbundet (hjärtarytmi), risk för hjärtstillestånd.

 

Att tänka på

Kaliumbrist kan uppstå om du äter energifattig kost. Kalium förloras i kroppen vid diarréer och kräkningar. Kaliumupptaget i kroppen försämras ofta om du använder urindrivande mediciner, laxermedel, kaffe, alkohol, lakrits, socker samt vissa medicinska preparat.

Kalium sänker ditt blodtryck medan Natrium höjer det. Kvoten kalium/natrium ska därför vara så hög som möjligt. Kalium-natriumbalansen är även viktig för kroppens vätskebalans. se även vatten.

Kalium är bra vid högt blodtryck!

Kaliumrik diet rekommenderas vid högt blodtryck.

Notera:

Du kan få brist på kalium vid regelbunden hård fysisk träning där du svettas mycket.

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Kalium (K)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Gurkmeja (97 %)

30 - 60 % av RDI

Nypon (52 %), Sojabönor (55 %), Bruna bönor (34 %), Röda bönor (32 %), Vita bönor (49 %), Mungbönor (34 %), Ärtor (35 %), Vetegroddar (34 %), Sötmandel (33 %), Solrosfrön (49 %)

8 – 30 % av RDI

Grönkål (17 %), Broccoli (11 %), Blomkål (9 %), Vitkål (9 %), Rödkål (9 %), Brysselkål (13 %), Spenat (12 %), Kronärtskocka (11 %), Svamp (12 %), Vitlök (13 %), Potatis (15 %), Rödbeta (9 %), Rädisa (9 %), Avokado (19 %), Banan (13 %), Kiwi (9 %), Papaya (8 %), Granatäpple (8 %), Vattenmelon (9 %), Vinbär (8 %), Bondbönor (8 %), Gröna bönor (8 %), Linser (25 %), Kikärtor (26 %), Havre (13 %), Råg (13 %), Bovete (15 %), Valnötter (16 %), Hasselnötter (14 %), Jordnötter (23 %), Cashewnötter (18 %), Linfrö (23 %), Sesamfrö (15 %), Bockhornsklöver (25 %), Ingefära (14 %), Chili (11 %), Persilja (23 %), Nässla (22 %), Lax (11 %), Makrill (8 %), Köttfärs (10 %), Griskött (12 %), Renkött (17 %), Lever (9 %)   

Tabell: Näringstabell Kalium.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök även efter Kalium i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

 

Filmer om Kalium

Här nedan har du lite filmer om kalium:

Film: Potassium

Film: Potassium Rich Foods List - Here Are Your Go-To Potassium Sources

 

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 
Kalium i kosten förebygger stroke Ny Medicin

Kalium (K)

Kurera
Kalium / Varför görs undersökningen? Infomedica

Frukt och hälsa - innehåller kalium

Fruktsidan

Näringsämnen för odling

Odla
Så nyttigt är ditt mineralvatten Aftonbladet

”Gubbmagen” var kaliumbrist

Aftonbladet
Du kan bli sjuk av lakritsgodis Aftonbladet
Brist på näring i svensk brödsäd Svenska Dagbladet

 

Sidan ändrades senast den 15 apr 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer eller gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 

 pil_red.gif Kroppslig rening

            223906_1476

  Probiotika hälsa för tarmen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -