haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

Magnesium (Mg)

SesamfröLivsmedel med Magnesium

Finns en mindre mängd i alla baslivsmedel. Större mängd i sojabönor, övriga bönor, vetegroddar, vetekli, bovete, nötter och frönChiafrön, paranötter, sötmandel, sesamfrö, solrosfrö, pumpafrö, brännässlor.

Även i kakao, i mörk choklad, och övriga baljväxter, fisk, kött, gröna grönsaker, spenat, grönkål, spannmål, havssalt och mineralsalt.

varningstriangel.jpg

Brist på mineralet magnesium är vanligt förekommande!

Bra för

Benstommen, skelettet, tänderna (särskilt den hårda emaljen). Behövs för omsättningen av kalcium. Är involverade i över 300 metaboliska reaktioner. Behövs för produktionen av de flesta av dina enzymer och medverkar även i proteinsyntesen, se proteiner. Behövs för musklernas och cellernas funktion. Bra för nervfunktionaliteten, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen, motverka cancer. Är en antioxidant.

Ca 60 % av kroppens magnesium finns i skelettet och tänderna

ca 40 % i musklerna och cellerna

ca 1 % i blodet!

Symptom vid brist

Symtom kan vara: benskörhet, huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, hämmad tillväxt, nervproblem, ångest, depression, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, hjärtklappning, sömnproblem (vakna ofta och för tidigt), trötthet, irritation, kramp i benen, stickningar, domningar, tics, migrän/huvudvärk, astma, förstoppning mm.

Brist även kopplad till metabola syndromet: högt blodtryckhjärt- och kärlsjukdomar, höga värden av det onda LDL-kolesterolet, diabetes och övervikt genom störd insulinkänslighet, se insulin. Därtill ökar risken för inflammationer och cancer vid brist.

Vid brist finns även kopplingar till ett flertal övriga sjukdomar: ADD/ADHD, Autism, Alzheimers, Parkinson, Fibromyalgi, Ätstörningar som bulimi och anorexi, Tarmsjukdomar som IBS, Crohns sjukdom och Ulcerös kolit, Njursten, Sköldkörtelproblem (se hormon T3 och T4) m.fl.

 

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

  • vuxna 300 mg
  • Barn 50 - 200 mg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

500 - 750 mg

Terapeutisk dosering

300 - 800 mg

Symptom på överdosering

Ovanliga. Lågt blodtryck, diarré, illamående.

Att tänka på

Magnesium är ett väldigt vanligt och viktigt mineral i kroppen och dessvärre är magnesiumbrist vanligt. Magnesium finns i våra celler och ingår i ett hundratal av dina enzymer. Magnesium ger energi och vitalitet till kroppen. Magnesium behövs för att tillverka må-bra hormonet serotonin vilket verkar lugnande för kroppen, och behövs för det parasympatiska nervsystemet.

Magnesium förbrukas vid stress, och magnesiumbrist kan förekomma vid trötthet och depressioner.

Mediciner, tarmsjukdomar och dålig kost kan ge brist. Begär efter choklad kan vara vanlig vid magnesiumbrist. De flesta utom vegetarianer lider ofta brist på magnesium, gravida alkoholister och diabetiker behöver ofta ta tillskott.

Magnesium behövs för optimalt intag av kalcium, faktorn kalcium/magnesium bör vara ca 2:1. Dessvärre är faktorn 5:1 till 15:1 för den genomsnittliga kosten i dag.

Upptaget av Magnesium ökar tillsammans med Vitamin B6.

Magnesium Kalcium

Magnesium B6

Har du brist på magnesium anses det kunna försvåra upptaget av D-vitamin.

Överdosering av zink medför minskat magnesiumintag.

Magnesiumbrist kan uppkomma om man idrottar hårt och svettas mycket, eller använder allt för mycket vätskedrivande läkemedel (diuretika).

Magnesium behövs för kroppens avgiftning, se toxiner. Motverkar även försurning i kroppen, se Syra/basbalansen. Magnesium fungerar laxerande och används vid tarmundersökningar och metoder för kroppslig rening!

Magnesium fungerar laxerande!

Magnesium är ofta en utarmad mineral inom jordbruket i dag jämfört med hur det var förr. Hårt dricksvatten kan även innehålla en del magnesium.

Kroppen kan dessvärre inte lagra magnesium särskilt bra, utan måste tillföras kontinuerligt via kosten, eller intas som tillskott.

Obs!

Syntetisk D-vitamin (D2) tillsammans med magnesium kan göra så att kroppen inte kan tillgodogöra sig någon av dem! Enligt vissa utländska studier (ex Dr Barnett) skulle syntetiskt D-vitamin (D2) ha ca 10 gånger så stor förmåga att binda magnesium än naturligt D-vitamin (D3), och därför ta ut magnesiumet ur kroppen. Du måste därför ta in än mer magnesium om du samtidigt intar syntetisk D-vitamin.

Notera!

Din benstomme och dina tänder behöver inte bara kalcium utan är även beroende av fosfor och magnesium!

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Magnesium (Mg)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Nypon (80 %), Sojabönor (88 %), Vita bönor (61 %), Vetegroddar (97 %), Bovete (60 %), Sötmandel (93 %), Jordnötter (60 %), Cashewnötter (87 %), Linfrö (60 %), Sesamfrö (117 %), Solrosfrön (118 %), Bockhornsklöver (64 %), Gurkmeja (116 %)

30 - 60 % av RDI

Bruna bönor (44 %), Röda bönor (54 %), Mungbönor (57 %), Linser (40 %), Kikärtor (53 %), Havre (43 %), Råg (37 %), Ris (45 %), Hirs (33 %), Valnötter (48 %), Hasselnötter (53 %)

8 – 30 % av RDI

Grönkål (19 %), Spenat (26 %), Kronärtskocka (16 %), Vitlök (8 %), Avokado (13 %), Banan (11 %), Kiwi (10 %), Katrinplommon (10 %), Hallon (8 %), Bondbönor (13 %), Pasta (16 %), Ingefära (14 %), Chili (8 %), Persilja (8 %), Nässla (29 %), Lax (8 %), Makrill  (9 %), Ostron (9 %), Griskött (9 %), Renkött (13 %), Kyckling (8 %), Lever (11 %)  

Tabell: Näringstabell Magnesium.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök även efter Magnesium i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om magnesium

Här nedan har du lite filmer om magnesium:

Film: "How Magnesium Functions in the Body"

 

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 
Magnesium och dess betydelse för hälsan Okänd

Fantastiska magnesium

Annika Dahlqvist

Mirakelmineral återupptäckt

Vitala nyheter
En kost rik på magnesium ännu mer hälsosam än man trott Nyfiken Vital

Supermineralen som kan lösa dina sömnproblem

Aftonbladet 
Magnesium kan halvera cancerrisk  Svenska Dagbladet 
Veckans GI-skola: Fredriks 15 genvägar Expressen
10 knep som kan stoppa värken  Aftonbladet 

Från migrän och osteoporos till hjärtinfarkt

kvicksilver.org
Magnesium för tarmen - och för hjärtat Expressen
Mineralen magnesium gör dig lugn och glad Expressen
Må bra med nötter Aftonbladet 
Så nyttigt är ditt mineralvatten Aftonbladet 

 

Sidan ändrades senast den 22 apr 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer eller gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 

 pil_red.gif Kroppslig rening

            223906_1476

  Probiotika hälsa för tarmen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -