haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Vitamin B9 - Folsyra

Frukt och spenatLivsmedel med vitamin B9

Vitamin B9 - Folsyra är ett vattenlösligt vitamin, Det finns i kever, torrjäst, linser, bönor, vetegroddar, böngroddar, mörkgröna grönsaker som sparris, spenat och broccoli med flera. Finns även i nässlor och nötter. Mindre mängd i frukt och bär samt fullkornsbröd.

 

Andra namn för Folsyra är Folat, Folacin och Folinsyra. 

varningstriangel.jpgBrist på vitamin B9 - Folsyra är ganska vanlig i Sverige!

 

 

Bra för

Vitamin B9 - Folsyra behövs för produktion av röda blodkroppar och proteiner, för normal celldelning samt cellernas ämnesomsättning, för DNA och RNA. Behövs även för nybildande av röda och vita blodkroppar, produktionen av mjölk hos gravida kvinnor. Även bra för huden och matsmältning.

Vitamin B9 - Folsyra anses minska risken för olika typer av cancer.

  

Symptom vid brist

Blodbrist (anemi), dålig tillväxt, försämrad produktion av vita blodkroppar och antikroppar, hjärt- och kärlsjukdomar (stroke). Mag- och tarmbesvär, IBS, diarré, sämre näringsupptag, slöhet, depression, sämre minne, problem med celldelningen.

 

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

  • Män och kvinnor 240-300 µg (gravida/ammande 400 µg)
  • Barn 35-150 µg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

400 - 1200 µg

 

Terapeutisk dosering

0,4 – 1 g

Symptom på överdosering

Inga kända. Terapeutiska doser används främst vid konstaterad blodbrist.

Att tänka på

Vitamin B9 (Folsyra) kan till viss del tillverkas av tjocktarmens bakterier. Folsyra är viktig under hela fosterutvecklingen samt det första året när barnet är fött och under amningen.

Gravida, äldre, alkoholister och glutenallergiker (glutenintolerans), samt personer som lider av någon tarmsjukdomar kan lida av brist på folsyra. Allvarligare tarmbesvär kan leda till att upptaget av folsyra försvåras ytterligare.

Ett ökat intag av folsyra i kombination med vitamin B6 har även visat sig kunna vara bra mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Brist av folsyra är ofta förknippat med brist av Vitamin B12 och de båda vitaminerna behövs bl.a. för produktionen av serotonin

Folsyra (B9) B12

 

Folsyra förstörs vid längre uppvärmning. Kroppen kan lagra vitamin B9 i ca 2 månader i levern.

I USA och i andra länder i världen berikar man spannmålsprodukter med folsyra för att undvika eventuell brist. 

Notera:

Folsyra är beroende av vitamin B2 - Riboflavin för att tas upp optimalt i kroppen.

För mer information om brist som kan uppkomma, se exteern sida: B-vitaminbrist.se.

 

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

B9 - Folsyra

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Lever (7667 %), Sojabönor (125 %), Bondbönor (97 %), Bruna bönor (131 %), Röda bönor (131 %), Vita bönor (163 %), Mungbönor (208 %), Linser (144 %), Kikärtor (186 %), Vetegroddar  (110 %), Spenat (65 %), Persilja (61 %), Nässla (65 %)

30 - 60 % av RDI

Broccoli (58 %), Kålrot (30 %), Purjolök (30 %), Jordgubbar (33 %), Jordnötter (34 %), Sesamfrö (32 %) 

8 – 30 % av RDI

Grönkål (10 %), Blomkål  (16 %), Vitkål (19 %), Brysselkål (20 %), Röd paprika (26 %), Kronärtskocka (25 %), Rödbeta (29 %), Sparris (32 %), Avokado (21 %), Apelsin (10 %), Mango (12 %), Honungsmelon (10 %), Hallon (9 %), Gröna bönor (12 %), Ärtor (11 %), Havre (18 %), Råg (18 %), Bovete (13 %), Ris (18 %), Hirs (9 %), Valnötter (22 %), Sötmandel (20 %), Hasselnötter  (24 %), Cashewnötter (23 %), Linfrö (20 %), Solrosfrön (20 %), Chili (8 %)    

Tabell: Näringstabell vitamin B9.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök även efter Folat i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om vitamin B9

Här nedan har du lite filmer om bra källor till vitamin B9:

Film: "Folic Acid"

Film: "Folic Acid"

 

Film: "Healthy Pregnancy, Healthy Baby: Folic Acid for Women."

 

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

  

Externa länkar:  Källa: 

B12, folat och B6 tillsammans

B-vitaminbrist.se
Folat, folsyra och B9-vitamin Nyfiken Vital
B12 och folat vid depression doktorn.com
Här finns folsyra! Forkning & Framsteg
B-vitaminer kan bromsa Alzheimers  Dagens Hälsa
Folsyra halverar bröstcancerrisk  Expressen 

Folsyra minskar risken för cancer hos barn

Aftonbladet 
Folsyra motverkar äggstockscancer  Aftonbladet  
Låg folsyra-nivå ökar risken för missfall  Aftonbladet  
Folsyra bra för bebisens vikt  Aftonbladet  

Parkinsons sjukdom

Helhetsdoktorn  
Folsyra förbättrar minnet Nätverk & Hälsa
Nej till folsyra i mjölet Svenska Dagbladet
Fertila kvinnor Extra folsyra skyddar foster Svenska Dagbladet

Skydda fostret – ät folsyra

Aftonbladet 
Folsyra kan förhindra gomspalt Svenska Dagbladet
Folsyra minskar strokerisk Svenska Dagbladet
Cancerspöke förvirrar debatten kring folsyra Svenska Dagbladet
Folsyra halverar bröstcancerrisk Svenska Dagbladet
Folsyra minskar cancerrisken med 75% Iform
Folsyra i maten kan minska risken för cancer i äggstockarna Dagens Medicin
Ökad cancerrisk med folsyra Dagens Medicin
Folsyra motverkar äggstockscancer Svenska Dagbladet

 

Sidan ändrades senast den 23 sep 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -