haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

Vitamin B12 - Kobalamin

FiskLivsmedel med vitamin B12

Vitamin B12 - Kobobalin är ett vattenlösligt vitamin. Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel som lever, fisk och skaldjur, kött, ägg. Finns även i alger som Chlorella och Spirulina. Mindre mängd i mjölkprodukter och fermenterade produkter, exempelvis surkål. Vissa spannmålsprodukter är berikade med vitamin B12.

varningstriangel.jpg 

Brist på vitamin B12 är relativt vanligt. Veganer bör särskilt se upp och bör äta berikade produkter eller kosttillskott!

Bra för

Vitamin B12 behövs för produktion av röda blodkroppar, för hjärtat, nervsystemets funktion, håret, cellernas ämnesomsättning, celldelningen, bildandet av proteiner samt tillverkningen av DNA.

Vitamin B12 är inblandad i produktionen av olika signalämnen, exempelvis dopamin och serotonin, se hormoner.

  

Symptom vid brist

Längre brist på vitamin B12 kan leda till svår blodbrist (anemi) och nervskador, även depression, synproblem och minnesstörningar kan förekomma. Bristsymtom kan vara hjärtklappning, hjärt och kärlsjukdomar, trötthet,  andfåddhet, blekhet, allmän svaghet och andnöd, inlärningssvårigheter, munsår, irriterad röd tunga, känselbortfall, stickningar i händer och fötter, yrsel, öronsus, illamående, matleda och diarré.

Notera:

Vitamin B12 lagras i levern och återanvänds och symtom vid brist kan visa sig först efter 5 år eller mer. 

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

  • Män och kvinnor 2 µg (ammande 2,6 µg)
  • Barn 0,3-1,4 µg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

25 - 300 µg

Terapeutisk dosering

10 - 15 mg

 

Symptom på överdosering

Inga direkt kända, ett fåtal har dock en förhöjning av acne, hudutslag och allergier. 

Att tänka på

Levern lagrar överskott av vitamin B12 som kan räcka i flera år, därför kan det ta några år innan eventuell brist visar sig. Brist på vitamin B12 kan ofta uppstå hos veganer, alkoholister och rökare. Brist är även vanligare hos äldre, troligtvis på grund av försämrade möjligheter att ta upp och lagra vitaminet i kroppen. Vitamin B12 är viktig under hela fosterutvecklingen samt det första året när barnet är fött och ammas.

Vitamin B12 bildas av bakterier, det är därför vitaminet främst finns i animaliska livsmedel från djurriket.

Om du är vegan eller vegetarian kan det var bra om du testar dina B12-värden. Det finns kostillskott av B12 som inte är syntetiska eller animaliska och som odlats fram av bakterier. Finns på apoteket eller hälsokosten.

Tarmsjukdomar kan medföra svårigheter att ta upp vitamin B12 i tunntarmen, exempelvis IBS, Crohns sjukdom och glutenintolerans. Proteinet Intrinsic Factor (IF) behövs för att tunntarmen ska kunna ta upp B12. Brist på IF kan bl.a. uppstå vid långvariga inflammationer i magsäckens slemhinna (kronisk gastrit).

Vitamin B12 tros även motverkar och hjälpa vid somliga autoimmuna sjukdomar, exempelvis Alzheimers och Parkinson, se inflammationer.

Notera:

Tunntarmens tarmbakterier (mikroorganismer) kan tillverka B12 - Kobobalin till viss del! Studier har gjorts på vegetarianer men mer forskning behövs för att klarlägga om upptag sker i kroppen.

Tips!

Vissa sojaprodukter, sojamjölk och havremjölk är berikade med vitamin B12.

Brist av vitamin B12 kan även innebära att du har brist av vitamin B9 (Folsyra) då dessa vitaminer samverkar, bl.a. behövs vitaminerna för produktionen av serotonin.

B12 Folsyra (B9)

Brist på vitamin B12, vitamin B9 (folsyra) och järn tros även kunna ligga bakom RLS - Restless legs syndrome (stickningar, krypningar, elektricitet i benen).

Notera:

Brist på både vitamin B12 och B9 (Folsyra) förekommer ofta hos äldre.

Notera:

Alger anses innehålla en mer inaktiv form av B12 som inte kroppen ska kunna tillgodogöra sig på ett optimalt sätt.

Obs!

Intag av läkemedel kan försämra upptaget av vitamin B12.

För mer information se extern sida B-vitaminbrist.se.

 

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

B12 - Kobobalin

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Lever (5500 %), Lax (310 %), Makrill (275 %), Ål (220 %), Ostron (900 %), Renkött (315 %), Ägg (75 %)

30 - 60 % av RDI

Köttfärs (50 %), Griskött (38 %) 

8 – 30 % av RDI

Kyckling (20 %), Mjölk (21 %)  

Tabell: Näringstabell vitamin B12.

  

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök även efter Vitamin B12 i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.

Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om vitamin B12

Här nedan har du lite filmer om bra källor till vitamin B12:

Film: "B12 Deficiency"

Film: "Vitamin B12 Deficiency - Video Tutorial #1"

Film: "Durianrider Interview - The Truth About B12"

Film: "The FullyRaw B12 Basics: Are You Efficient?"

Film: "Vitamin B12 deficiency with Dr Brian Clement"


Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 

Brist på B12-vitamin vanligare än man trott

Aftonbladet

Blodbrist på grund av för lite vitamin B12

1177
Blodbrist, vitamin B12-brist Netdoktor

B12, folat och B6 tillsammans

B-vitaminbrist.se
B12-vitamin (Kobalamin) Nyfiken Vital
Vegetarisk Näringslära  - Vitamin B12 Greenoption
JAKTEN PÅ VITAMIN B12 vegerian.se

Depression och brist på vitamin B12 och folat visar ett samband

1,6 miljonersklubben 
Varför är mjölk så nyttigt? Arla
Vegankost Livsmedelsverket

Allt fler avstår från kött och håller sig till växtriket

Forskning & Framsteg
B12 och folat vid depression doktorn.com
Varför är jag så trött? Aftonbladet
- Jag blev av med munsåren Aftonbladet

B12 skydd mot alzheimer

Svenska Dagbladet
B-vitaminer kan bromsa Alzheimers   Dagens Hälsa 
Parkinsons sjukdom- paralysis agitans  Helhetsdoktorn 

Parkinsons sjukdom

Helhetsdoktorn  
Vitaminer B 12, B6 och folsyra minskar inte risken för hjärtkärlsjukdom Ny Medicin

B-vitamin B12 - Cyanokobalamin - Methylcobalamin

Vitaviva
Näringslära för vegetarianer Tastline

Fakta och Myter - Vitamin B12

Greatlife

 

Sidan ändrades senast den 30 jul 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -