haelsosidorna_logga_ny.jpg

Länkar till externa sidor

 

Hälsa Kost och näring Fysisk träning Kroppslig rening Psykisk hälsa Shop
 - Alternativet för helhetshälsa -


717339_61226081

 Yoga

  Yoga kroppen stark och skapa inre frid! 

717339_61226081

 Meditera

  Mindfulness för att hitta lugnet! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Ayurveda - vilken kroppstyp är du!  

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt energibehov!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Test

  Beräkna ditt BMI!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Kolhydrater

  Gi-värde för att

kontrollera sötsuget!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Energibehov

  Faktorer för energi-förbrukningen!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Sömnproblem

  Sömn är viktig för hälsan! 

ajurveda_logga_ny.jpg

 Stress

  Vad händer vid stress!

ajurveda_logga_ny.jpg

 Magen

  Probiotika hälsa 

för tarmen!

A-vitamin, Retinol

Sallad med morötterLivsmedel med vitamin A

A-vitamin är ett fettlösligt vitamin. A-vitamin finns i animaliska livsmedel som lever, ål, fisk, ägg, kött och berikade mjölkprodukter och margariner.

Betakaroten som kroppen kan omvandla till A-vitamin finns det gott om i vegetabilier, mest i röda och gula sådana. Bra källor är morötter, nypon, grönkål, spenat, rotfrukter, sötpotatis, mango, tomat m.fl.

Obs!

I Sverige berikas vissa mjölkprodukter med A-vitamin.

 

Bra för

A-vitamin är bra för synen, huden och håret, slemhinnorna, immunförsvaret, skelettet och cellmembranen. A-vitamin behövs för fosterutvecklingen och tillväxten, bl.a. för att kroppen ska kunna producera testosteron.

A-vitamin anses även minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer (bröstcancer).

A-vitamin är en antioxidant.

  

Symptom vid brist

Brist på A-vitamin kan leda till försämrat mörkerseende (nattblindhet), överkänslighet mot ljus, ögonkatarr, oren och inflammerad hy, torr hy, dåliga naglar, livlöst hår, akne, fotsvett, nedsatt motståndskraft mot inflammationer.

Långvarig brist på A-vitamin kan leda till infektionssjukdomar och blindhet, något som är vanligt i U-länderna.

 

Rekommenderat dagligt intag (RDI)

  • Vuxna 0,8 mg = 2664 I.E
  • Barn 0,4 - 0,7 mg

Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

10 000 - 50 000 I.E. * under kortare perioder


Terapeutisk dosering

10 000 - 100 000 I.E. * under kortare perioder 

Symptom på överdosering

Mer än 200.000 i.e. under en längre tid kan var giftigt. Symtom på överdosering av vitamin A kan vara Illamående, yrsel, uppkastningar, näsblod, håravfall, nedsatt aptit, irritation, huvudvärk, ömma armar och ben, röda missfärgningar av tandköttet.

Högt retinolintag är även skelettnedbrytande och anses kunna vara en faktor vid höftfrakturer hos äldre, se benskörhet. Högt retinolintag hos gravida anses kunna leda till fosterskador.

Ett kontinuerligt för stort intag av A-Vitamin i form av retinol är något som enligt nyare forskarstudier anses vara skadligt, därför bör du vara försiktig om intaget överskrider RDI-värdena allt för mycket under längre tid. Exempelvis har studier på rökare visat en ökad risk för lungcancer vid stort intag av A-vitamin.

  

Att tänka på

A-vitamin finns antingen som ren retinol i kött, fisk eller som karotin (karoten) i grönsaker och frukt. Kroppen omvandlar karotin som är en förform till retinol till A-vitamin, när kroppen har brist på A-vitamin. Det finns ca 600 karotenoider varav ca 60 st (betakaroten, alfakaroten, lutein, lycopen, zeaxanthin m.fl.) kan omvandlas till A-vitamin. Det gula färgämnet som finns i beta-karoten är en karotenoid som är en väldigt bra A-vitaminkälla.

Notera:

Karotenvärdet delas med 6 för att få fram rätt A-vitamin värde.

Obs!
Nästan alla karotenoider som finns i vegetabilier är antioxidanter i motsats till retinol som finns i animaliska livsmedel. Intag av karotenoider i större mängder anses inte farligt, i motsats till retinol som finns i kött.

A-vitamin är fettlöslig och utsöndras långsamt ur kroppen. Ett sund intag av fett genom den vanliga maten förbättrar därför upptaget av A-vitamin.

A-vitamin Fett

Zink förbättrar upptaget av A-vitamin.

Vitamin A tas upp av tunntarmen. 90 % av A-vitaminet finns lagrat i levern, och du klarar dig ca 2 -3 månader på dina depåer. Infektioner och sjukdomar utarmar A-förråden. Om tarmfloran är felaktig hämmas omvandlingen av betakaroten till A-vitamin.

Vegetarianer ska inte behöva lida av A-vitaminbrist vid en sund vegetarisk kost. 

Spädbarn som inte har någon egen reserv av A-vitamin föreslogs tidigare behöva få tillsatser av A-vitamin genom att intaga AD-droppar, något som nu inte anses vara fallet längre. Små barn upp till två år ska fortsättningsvis inta D-droppar, dvs. d-vitamin. Överkonsumtion av A-vitamin anses däremot vara skadligt för såväl havande kvinnor samt små spädbarn.

A-vitaminbrist har visat sig vara vanligare i U-länderna än i I-länderna.

 

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

A - Retinol

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Lever (1800 %), Ål (312 %), Morötter (165 %), Nypon (146 %), Grönkål (110 %), Spenat (69 %), Persilja (116 %), Smör  (91 %)

30 - 60 % av RDI

Mango (41 %)

8 – 30 % av RDI

Broccoli  (19 %), Blomkål (19 %), Brysselkål  (9 %), Tomat (12 %), Röd paprika (14 %), Purjolök (21 %), Papaya (21 %), Plommon (9 %), Chili (10 %), Ägg (26 %)   

Tabell: Näringstabell vitamin A.

 

RDI-värdena baseras på NNR - Nordiska näringsrekomendationer, SLV samt Danska Sundhedsminestrium (DS) när värden ej finns att tillgå från NNR. De genomsnittliga ODI-värdena samt terapeutiska värden är tagna av Leibowitz, Lesser, Lieberman m.fl.

Sök även på Retinol i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, KTL och Matnytt.se.


Holistic-D-vitamin.jpg

Filmer om A-vitamin

Här nedan har du lite filmer om bra källor till A-vitamin:

Film: "Vitamin A-mazing!"

Film: "Top Food Sources of Vitamin A"

Film: "How To Eat More Foods With Vitamin A"

Film: "Beta-Carotene: key nutrient for cancer prevention and immunity"

 

Artikellänkar

 

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

 

Externa länkar:  Källa: 

- Är överdos av A-vitamin skadligt?

Aftonbladet

Vitamin A

Svensk mjölk
A-vitamin bakgrundsdokument Livsmedelverket
A-vitamin ger benskörhet Aftonbladet

Vitamin A kan motverka effekt av vitamin D

Medical Link
Ät rätt - bevara synen Aftonbladet
Få A-vitamin via spenat och morötter Iform
Rynkkrämer som verkligen fungerar Expressen
Ny salva tar bort finnar Expressen
A-vitamin skyddar mot cancer Aftonbladet
A-vitamin för behandling av svår barntumör Medical Link
Extra A-vitamin ökar cancerrisk Svenska Dagbladet
AD-droppar blir D-droppar Svenska Dagbladet
Mycket A-vitamin ger benskörhet Dagens Nyhter

A-vitamin mest farligt - risk för fosterskador

Sydsvenskan

Sidan ändrades senast den 19 okt 2014

Dela artikel

Hälsosidorna

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Vitaminer och mineraler kan göra skillnad! Använd kosttillskott vid brist!

 pil_red.gif Kost och näring

          659574_20001429.jpg

  Supermaten med den bästa näringen! 

 pil_red.gif Fysisk träning

          424239_73376447

   Intensivträning det perfekta komplementet! Tabata, Core, Crossfit, Boot Camp, Spinning m.fl.


 pil_red.gif Kost och näring

             energicirkel_gi

  Olika kostmetoder: GI, Medelhavsdiet, Atkins, Stenålderkost, LCHF, Isodieten, Raw food... 


 pil_red.gif Psykisk hälsa

              223347_2528

  KBT - Kognitv beteendeterapi för ditt eget välbefinnade! 


 pil_red.gif Kroppslig rening

        555533_12385402

  Fasta med juicer, gör en detox eller praktisera 5:2-dieten!


 pil_red.gif Fysisk träning

                262734_1635

   Styrketräning är optimalt för kroppen!

 pil_red.gif Psykisk hälsa

                 223347_2528

  Tankar styr ditt liv! 


 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Hormoner kroppens signalämnen!

 pil_red.gif Kost och näring

          424239_73376447

  Omega-3 det nyttiga fettet!

 pil_red.gif Sjukdomar

          424239_73376447

   Råd vid Depression, Glutenintolerans, IBS, Laktosintolerans, Metabola syndromet, Diabetes, Hjärt- och kärlsjukdomar, Benskörhet, Inflammationer - reumatism, Alzheimers, Cancer m.fl.


           © Hälsosidorna ™   -   Alternativet för helhetshälsa   -